Inkluusio Helsingin Sanomissa vuosina 2020-2022
Hakala, Selina (2024)
Hakala, Selina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032619
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032619
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan Helsingin Sanomissa vuosina 2020–2022 julkaistuja artikkeleita, joissa kirjoitetaan inkluusiosta. Inkluusio on jo pitkään ollut osana suomalaistakoulutuskenttää ja sen juuret vievät vuoden 1994 Salamancan sopimukseen, missä kokoukseen osallistujat sitoutuivat edistämään koulutusta. Sopimuksen ytimessä on tarkoitus taata kaikille oppilaille tasa-arvoinen mahdollisuus saada laadukasta koulutusta, riippumatta heidän kyvyistään tai vammaisuudestaan.
Inkluusion keskiössä on erilaisten ihmisten hyväksyminen, tasa-arvo ja syrjimättömyys. Yhdenvertaisuus on myös tärkeässä roolissa inkluusiosta puhuttaessa. Koulumaailmassa inkluusiolla pyritään luomaan oppilaille tasa-arvoinen ja yhdenvertainen oppimisympäristö, missä jokainen oppilas tulee huomioiduksi ja opettaja toiminnallaan pystyy tuottamaan moninaista opetusta vastaamaan erilaisten oppijoiden tarpeisiin.
Tutkimus pohjautuu diskursiiviseen analyysiin, missä perehdytään siihen, minkälaista sosiaalista todellisuutta kirjoitetulla kielellä tuotetaan ja miten sanavalinnat vaikuttavat siihen kuvaa, mikä inkluusiosta artikkelin lukijalle syntyy. Artikkeleita tutkimuksessa on 16 kappaletta ja niissä kirjoitetaan inkluusiosta sekä kielteiseen että myönteiseen sävyyn. Esiin nostetaan inkluusion ongelmia, kuten resurssit ja opettajan pätevyys toimia inklusiivisessa luokassa. Lisäksi esiin nousee huoli oppilaiden hyvinvoinnista ja pärjäämisestä inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Artikkeleissa kerrotaan myös inkluusion onnistumisesta. Artikkeleissa inkluusiosta tehdään määritelmiä, joiden avulla lukijakin saa kuvan siitä, miten kirjoittaja inkluusion ymmärtää.
Tutkimus osoittaa, kuinka inkluusio vaatii resursseja onnistukseen ja sen, kuinka tärkeää olisi kuunnella opettajien näkemyksiä päätöksiä tehdessä. Tutkimus näyttää myös huolenaiheet inkluusion ympärillä. Tuen tarpeen oppilaiden hyvinvointi ja tuen saaminen herättää huolta. Nämä ovat tärkeitä asioita ymmärtää ja tiedostaa inkluusion kehittämisen kannalta.
Inkluusion keskiössä on erilaisten ihmisten hyväksyminen, tasa-arvo ja syrjimättömyys. Yhdenvertaisuus on myös tärkeässä roolissa inkluusiosta puhuttaessa. Koulumaailmassa inkluusiolla pyritään luomaan oppilaille tasa-arvoinen ja yhdenvertainen oppimisympäristö, missä jokainen oppilas tulee huomioiduksi ja opettaja toiminnallaan pystyy tuottamaan moninaista opetusta vastaamaan erilaisten oppijoiden tarpeisiin.
Tutkimus pohjautuu diskursiiviseen analyysiin, missä perehdytään siihen, minkälaista sosiaalista todellisuutta kirjoitetulla kielellä tuotetaan ja miten sanavalinnat vaikuttavat siihen kuvaa, mikä inkluusiosta artikkelin lukijalle syntyy. Artikkeleita tutkimuksessa on 16 kappaletta ja niissä kirjoitetaan inkluusiosta sekä kielteiseen että myönteiseen sävyyn. Esiin nostetaan inkluusion ongelmia, kuten resurssit ja opettajan pätevyys toimia inklusiivisessa luokassa. Lisäksi esiin nousee huoli oppilaiden hyvinvoinnista ja pärjäämisestä inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Artikkeleissa kerrotaan myös inkluusion onnistumisesta. Artikkeleissa inkluusiosta tehdään määritelmiä, joiden avulla lukijakin saa kuvan siitä, miten kirjoittaja inkluusion ymmärtää.
Tutkimus osoittaa, kuinka inkluusio vaatii resursseja onnistukseen ja sen, kuinka tärkeää olisi kuunnella opettajien näkemyksiä päätöksiä tehdessä. Tutkimus näyttää myös huolenaiheet inkluusion ympärillä. Tuen tarpeen oppilaiden hyvinvointi ja tuen saaminen herättää huolta. Nämä ovat tärkeitä asioita ymmärtää ja tiedostaa inkluusion kehittämisen kannalta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]