Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen
Saari, Sara (2023)
Saari, Sara
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052235167
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052235167
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomusten valossa.
Teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Tarkastelen erityisherkkyyden piirteitä ja tunnistamista, sekä millaista on olla erityisherkkänä koulumaailmassa. Lisäksi tarkastelen kouluhyvinvoinnin osa-alueita sekä ilmenemistä perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Nostan esiin muiden tutkijoiden tutkimuksia aiheista.
Tutkimushenkilöiden kokemuksina haluan saada tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin. Lisäksi minua kiinnostaa, miten erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia voidaan edistää.
Tutkimusotteeni on laadullinen. Aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä kahdeltatoista erityisherkältä aikuiselta. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavat koulussa työskentelevien aikuisten tietoisuus ja ymmärrys erityisherkkyydestä, aistiärsykkeiden määrä ja kokemus ryhmään kuulumisesta. Lisäksi kouluhyvinvointia heikentävänä tekijänä ilmeni kiireen tunne koulupäivissä.
Johtopäätöksinä totean, että erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin huomioiminen on erityisen tärkeää siirtyessämme kohti avoimempia oppimisympäristöjä ja laajempia kouluyksiköitä. Oppimisympäristöjen tulee huomioida oppilaiden yksilölliset tarpeet ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Toivon, että tutkimukseni saa lasten kanssa työskentelevät pohtimaan omaa toimintaansa suhteessa erityisherkkien lasten tarpeisiin; miten voin ottaa erityisherkät lapset paremmin huomioon työssäni?
Teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Tarkastelen erityisherkkyyden piirteitä ja tunnistamista, sekä millaista on olla erityisherkkänä koulumaailmassa. Lisäksi tarkastelen kouluhyvinvoinnin osa-alueita sekä ilmenemistä perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Nostan esiin muiden tutkijoiden tutkimuksia aiheista.
Tutkimushenkilöiden kokemuksina haluan saada tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin. Lisäksi minua kiinnostaa, miten erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia voidaan edistää.
Tutkimusotteeni on laadullinen. Aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä kahdeltatoista erityisherkältä aikuiselta. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavat koulussa työskentelevien aikuisten tietoisuus ja ymmärrys erityisherkkyydestä, aistiärsykkeiden määrä ja kokemus ryhmään kuulumisesta. Lisäksi kouluhyvinvointia heikentävänä tekijänä ilmeni kiireen tunne koulupäivissä.
Johtopäätöksinä totean, että erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin huomioiminen on erityisen tärkeää siirtyessämme kohti avoimempia oppimisympäristöjä ja laajempia kouluyksiköitä. Oppimisympäristöjen tulee huomioida oppilaiden yksilölliset tarpeet ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Toivon, että tutkimukseni saa lasten kanssa työskentelevät pohtimaan omaa toimintaansa suhteessa erityisherkkien lasten tarpeisiin; miten voin ottaa erityisherkät lapset paremmin huomioon työssäni?
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]