"Opettaja on myös poliisi, lääkäri, psykologi..." : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä syventävän harjoittelun portfolioissa omasta opettajuudesta ja sen kehittymisestä
Hepola, Elina; Jaakola, Elina (2024)
Hepola, Elina
Jaakola, Elina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052536989
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052536989
Tiivistelmä
Mediassa käydään paljon keskustelua opettajuudesta ja sen uudistumisesta. Halusimme tutkimuksellamme selvittää, miten luokanopettajaopiskelijoiden opettajuus muotoutuu opettajaopintojen aikana. Tutkimuksemme teoreettisena käsitteenä on käsitys opettajuudesta, jota tarkastelemme ammatillisen toimijuuden, ammatillisen identiteetin sekä moniulotteisen opettajan osaamisen mallin kautta.
Toteutimme tutkimuksemme fenomenografisesti ja keräsimme aineiston Webropol-kyselylomakkeen avulla. Saimme yhteensä kymmenen Lapin yliopiston luokanopettaja-opiskelijan syventävän harjoittelun portfoliot ja analysoimme aineiston fenomenografisen analyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että opintojen aikana tapahtuneella työssä oppimisella on ollut suuri merkitys luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden muotoutumisessa. Erityisesti harjoittelujaksoilla ja sijaisuuksilla koettiin olevan yhteys opiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen, sillä ne tarjosivat mahdollisuuden tutustua opettajan arkeen ja työhön. Myös luokanopettajaopinnot kokonaisuutena koettiin tärkeäksi omassa ammatillisessa kehittymisessä. Muutosta oli tapahtunut omassa opettajuudessa kokonaisuutena sekä pedagogisessa osaamisessa eriteltynä. Tulosten perusteella opiskelijat tarvitsevat enemmän ohjausta ja neuvontaa yhteistyöhön huoltajien ja muiden koulun ulkopuolisten sidosryhmien kanssa. Tämän lisäksi tuloksista tuli ilmi myös luottamus siihen, että tulevaisuudessa työelämä opettaa.
Toteutimme tutkimuksemme fenomenografisesti ja keräsimme aineiston Webropol-kyselylomakkeen avulla. Saimme yhteensä kymmenen Lapin yliopiston luokanopettaja-opiskelijan syventävän harjoittelun portfoliot ja analysoimme aineiston fenomenografisen analyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että opintojen aikana tapahtuneella työssä oppimisella on ollut suuri merkitys luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden muotoutumisessa. Erityisesti harjoittelujaksoilla ja sijaisuuksilla koettiin olevan yhteys opiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen, sillä ne tarjosivat mahdollisuuden tutustua opettajan arkeen ja työhön. Myös luokanopettajaopinnot kokonaisuutena koettiin tärkeäksi omassa ammatillisessa kehittymisessä. Muutosta oli tapahtunut omassa opettajuudessa kokonaisuutena sekä pedagogisessa osaamisessa eriteltynä. Tulosten perusteella opiskelijat tarvitsevat enemmän ohjausta ja neuvontaa yhteistyöhön huoltajien ja muiden koulun ulkopuolisten sidosryhmien kanssa. Tämän lisäksi tuloksista tuli ilmi myös luottamus siihen, että tulevaisuudessa työelämä opettaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4428]