”Oma perhe sekä ystävät kannustivat hakemaan koulutukseen, sillä he tiesivät kuinka tärkeänä pidin lasten kanssa työskentelyä.” : luokanopettajaopiskelijoiden uranvalintamotiivit
Keränen, Anna; Johansson, Timo (2024)
Keränen, Anna
Johansson, Timo
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737624
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737624
Tiivistelmä
Yksilöllä voi olla monia motiiveja hakeutua haluamaansa ammattiin. Jokaisella luokanopettajaopiskelijalla on oma polku kuljettuna ennen luokanopettajaopintoja sekä omat motiivinsa hakeutua juuri luokanopettajaksi. Pro gradu -tutkielmassamme kuvaamme luokanopettajaopiskelijoiden uranvalintamotiiveja heidän itsensä kertomina. Kiinnostuimme aiheesta, sillä olemme molemmat opiskelleet ammatin jo ennen luokanopettajaopintoihin päätymistä. Olemme tarkastelleet omia motiivejamme alanvaihdon myötä ja kiinnostuneet samalla myös muiden opiskelijoiden motiiveista hakeutua opettajan ammattiin.
Tutkimuksemme teoriaosassa tarkastelemme kahta eri pääteemaa. Ensimmäinen pääteema keskittyy opettajuuteen ammattina, jossa syvennytään opettajuuden käsitteeseen, opettajan ammatin professiomaisuuteen sekä kehittymiseen opettajan ammatissa. Toinen pääteema puolestaan keskittyy uranvalintaan. Syvennymme uranvalintateorioihin, opettajan uranvalintamotiiveihin sekä FIT-Choice – malliin.
Tutkimusotteemme tässä tutkimuksessa on laadullinen tutkimus. Toteutimme sen narratiivisella näkökulmalla, sillä kiinnostuksen kohteenamme oli ymmärtää luokanopettajaopiskelijoiden toimintaa ja motiiveja uranvalintaa koskien. Tutkimuksen aineisto on hankittu teemakirjoitelmina kymmeneltä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijalta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Jaoimme aineistossa esiintyneet opettajaksi opiskelevien uranvalintamotiivit viiteen eri kategoriaan: sosiaaliset tekijät, käsitykset opettajan ammatista, käsitykset itsestä opettajan ammatissa, opettajan työhön liittyvät arvot sekä polku opettajankoulutukseen. Keskeisimpänä johtopäätöksenä voimme todeta, että luokanopettajaopiskelijoilla on useita eri motiiveja hakeutua opettajan ammattiin. Tulokset osoittivat, että sosiaalisilla tekijöillä on keskeinen vaikutus luokanopettajaopiskelijoiden uranvalintaan sekä opettajan ammattiin ajaudutaan harvoin varavaihtoehtona.
Tutkimuksemme teoriaosassa tarkastelemme kahta eri pääteemaa. Ensimmäinen pääteema keskittyy opettajuuteen ammattina, jossa syvennytään opettajuuden käsitteeseen, opettajan ammatin professiomaisuuteen sekä kehittymiseen opettajan ammatissa. Toinen pääteema puolestaan keskittyy uranvalintaan. Syvennymme uranvalintateorioihin, opettajan uranvalintamotiiveihin sekä FIT-Choice – malliin.
Tutkimusotteemme tässä tutkimuksessa on laadullinen tutkimus. Toteutimme sen narratiivisella näkökulmalla, sillä kiinnostuksen kohteenamme oli ymmärtää luokanopettajaopiskelijoiden toimintaa ja motiiveja uranvalintaa koskien. Tutkimuksen aineisto on hankittu teemakirjoitelmina kymmeneltä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijalta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Jaoimme aineistossa esiintyneet opettajaksi opiskelevien uranvalintamotiivit viiteen eri kategoriaan: sosiaaliset tekijät, käsitykset opettajan ammatista, käsitykset itsestä opettajan ammatissa, opettajan työhön liittyvät arvot sekä polku opettajankoulutukseen. Keskeisimpänä johtopäätöksenä voimme todeta, että luokanopettajaopiskelijoilla on useita eri motiiveja hakeutua opettajan ammattiin. Tulokset osoittivat, että sosiaalisilla tekijöillä on keskeinen vaikutus luokanopettajaopiskelijoiden uranvalintaan sekä opettajan ammattiin ajaudutaan harvoin varavaihtoehtona.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]