Successful service implementation : developing a framework and investigating best practices for smooth transition and continuity
Mustonen, Piritta (2024)
Mustonen, Piritta
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738944
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738944
Tiivistelmä
Palvelumuotoilu noudattaa tyypillisesti projektiperustaista lähestymistapaa. Siirtymä projektivaiheesta operatiiviseen vaiheeseen on kriittinen ja edellyttää usein muutoksia palveluorganisaatiolta. Palvelumuotoilun kirjallisuudessa tämä siirtymä, palveluiden jalkauttaminen, on vähän tutkittu aihealue.
Tämä pro gradu -tutkielma edistää ymmärrystä palveluiden jalkauttamisen tutkimuksesta sekä tuottaa lisätutkimusta palvelumuotoilun alalle nostamalla esiin palveluiden jalkauttamiseen liittyviä haasteita ja parhaita toimintatapoja sekä ehdottaa viitekehystä palveluiden jalkauttamiselle.
Olemassa olevat palveluiden jalkauttamisen viitekehykset perustuvat teoriaan tai palvelumuoitoilijoiden näkemyksiin aiheesta, jättäen tutkimuksen ulkopuolelle työntekijät, jotka jalkauttavat ja työskentelevät palveluiden parissa. Tutkielma täyttää tämän tutkimusaukon yhdistämällä sekä palvelumuotoilijoiden että palveluliiketoiminnan edustajien näkemykset ja kokemukset sekä luomalla näihin pohjaavan viitekehyksen palveluiden jalkauttamiselle.
Tutkielma noudattaa pragmaattista tutkimusfilosofiaa, on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin sekä hyödyntää grounded theory -tutkimusstrategian periaatteita. Tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla sekä analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla.
Ehdotettu viitekehys auttaa vähentämään palveluiden jalkauttamisesta syntyviä mahdollisia negatiivisia seurauksia, tukee toimijuutta sekä mahdollistaa realisitisten tavoitteiden asettamisen jalkauttamiselle ja muutokselle.
Tutkimustulokset tukevat olemassa olevaa palvelumuotoilun teoriaa monilla eri tasoilla, mutta löytää myös uusia tekijöitä, kuten liiketoimintasuunnitelma ja organisaation kyvykkyydet, jotka vaikuttavat palvelun jalkauttamisen onnistumiseen, mutta joita ei ole tunnistettu aiemmassa tutkimuksessa
Tämä pro gradu -tutkielma edistää ymmärrystä palveluiden jalkauttamisen tutkimuksesta sekä tuottaa lisätutkimusta palvelumuotoilun alalle nostamalla esiin palveluiden jalkauttamiseen liittyviä haasteita ja parhaita toimintatapoja sekä ehdottaa viitekehystä palveluiden jalkauttamiselle.
Olemassa olevat palveluiden jalkauttamisen viitekehykset perustuvat teoriaan tai palvelumuoitoilijoiden näkemyksiin aiheesta, jättäen tutkimuksen ulkopuolelle työntekijät, jotka jalkauttavat ja työskentelevät palveluiden parissa. Tutkielma täyttää tämän tutkimusaukon yhdistämällä sekä palvelumuotoilijoiden että palveluliiketoiminnan edustajien näkemykset ja kokemukset sekä luomalla näihin pohjaavan viitekehyksen palveluiden jalkauttamiselle.
Tutkielma noudattaa pragmaattista tutkimusfilosofiaa, on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin sekä hyödyntää grounded theory -tutkimusstrategian periaatteita. Tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla sekä analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla.
Ehdotettu viitekehys auttaa vähentämään palveluiden jalkauttamisesta syntyviä mahdollisia negatiivisia seurauksia, tukee toimijuutta sekä mahdollistaa realisitisten tavoitteiden asettamisen jalkauttamiselle ja muutokselle.
Tutkimustulokset tukevat olemassa olevaa palvelumuotoilun teoriaa monilla eri tasoilla, mutta löytää myös uusia tekijöitä, kuten liiketoimintasuunnitelma ja organisaation kyvykkyydet, jotka vaikuttavat palvelun jalkauttamisen onnistumiseen, mutta joita ei ole tunnistettu aiemmassa tutkimuksessa
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]