Algebrallisen ajattelun tukeminen ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjoissa
Jarva, Suvi (2022)
Jarva, Suvi
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149995
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149995
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani keskiössä on kaksi ensimmäisen luokan matematiikan kirjaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella erilaisten yhteen- ja vähennyslaskutehtävätyyppien sekä hajotelmatehtävien määrää ja sijaintia algebrallisen ajattelun näkökulmasta sekä vertailla kirjoja. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan algebrallisen ajattelun luonnetta, oppikirjan merkitystä matematiikan opetuksessa sekä tällä hetkellä voimassa olevaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014).
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimukseen valitut oppikirjojen tehtävät on ensin luokiteltu sisällönanalyyttisesti viiteen ryhmään ja jokaiselle tehtävälle on annettu muuttujat tehtävätyypin, oppikirjan kappaleen sisäisen sijainnin sekä kappalenumeron mukaan. Saatuja tuloksia on analysoitu taulukkolaskentaohjelmalla. Tutkimusaineistona toimi kaksi fyysistä matematiikan ensimmäisen luokan oppikirjaa. Tuloksista ilmenee, että algebrallisen ajattelun kehittyminen on kirjoissa pyritty ottamaan huomioon, jossain määrin painottuen kuitenkin kirjan soveltaviin tehtäviin. Tutkimus antaa näkökulmia siihen, miten algebrallisen ajattelun kehittymistä voidaan edistää matematiikan opetuksessa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimukseen valitut oppikirjojen tehtävät on ensin luokiteltu sisällönanalyyttisesti viiteen ryhmään ja jokaiselle tehtävälle on annettu muuttujat tehtävätyypin, oppikirjan kappaleen sisäisen sijainnin sekä kappalenumeron mukaan. Saatuja tuloksia on analysoitu taulukkolaskentaohjelmalla. Tutkimusaineistona toimi kaksi fyysistä matematiikan ensimmäisen luokan oppikirjaa. Tuloksista ilmenee, että algebrallisen ajattelun kehittyminen on kirjoissa pyritty ottamaan huomioon, jossain määrin painottuen kuitenkin kirjan soveltaviin tehtäviin. Tutkimus antaa näkökulmia siihen, miten algebrallisen ajattelun kehittymistä voidaan edistää matematiikan opetuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]