Peruskoulun rehtoreiden kokemuksia johtamisesta
Holappa, Siiri (2024)
Holappa, Siiri
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251544
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251544
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni tarkastelee peruskoulun rehtoreiden kokemuksia johtamisesta, sen eri osa-alueista, hyvän rehtorin piirteistä ja ominaisuuksista sekä sukupuolen merkityksestä johtamiseen. Halusin kuulla yksittäisten rehtoreiden kokemuksia ja ajatuksia rehtoriuteen ja johtajuuteen liittyen.
Tutkimukseni aineisto kerättiin teemahaastattelulla neljältä peruskoulun rehtorilta. Kaksi rehtoreista oli miehiä ja kaksi naisia. Analysoin tuloksia aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen päätuloksiksi nousivat rehtoreiden kokevan työnsä pääasiassa positiivisesksi, mielenkiintoiseksi ja vaihtelevaksi. Työtä kuvailtiin myös haastavaksi sekä ajoittain jopa ahdistavaksi. Hyvän rehtorin tunnuspiirteiksi nousi hyvät yhteistyötaidot, tasa-arvoisuus, kehittämisen halu, resilienssi, kokemus opettajan työstä sekä laaja-alaisuus. Rehtorit eivät kokeneet, että sukupuoli ei ole toiminut etuna heidän työssään. Yksi rehtoreista koki sukupuolensa toimineen haittana työssään, ja osa rehtoreista oli kokenut jonkinlaista asenteellisuutta sukupuoleensa liittyen muun muassa kommenttien muodossa. Sukupuolten välillä ei ollut aineistossa huomattavaa eroa rehtoreiden puheessa työstään tai sen luonteesta. Suurimmat erot sukupuolten välillä nousivat sukupuoleen liittyvien kysymysten kohdalla.
Tutkimukseni aineisto kerättiin teemahaastattelulla neljältä peruskoulun rehtorilta. Kaksi rehtoreista oli miehiä ja kaksi naisia. Analysoin tuloksia aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen päätuloksiksi nousivat rehtoreiden kokevan työnsä pääasiassa positiivisesksi, mielenkiintoiseksi ja vaihtelevaksi. Työtä kuvailtiin myös haastavaksi sekä ajoittain jopa ahdistavaksi. Hyvän rehtorin tunnuspiirteiksi nousi hyvät yhteistyötaidot, tasa-arvoisuus, kehittämisen halu, resilienssi, kokemus opettajan työstä sekä laaja-alaisuus. Rehtorit eivät kokeneet, että sukupuoli ei ole toiminut etuna heidän työssään. Yksi rehtoreista koki sukupuolensa toimineen haittana työssään, ja osa rehtoreista oli kokenut jonkinlaista asenteellisuutta sukupuoleensa liittyen muun muassa kommenttien muodossa. Sukupuolten välillä ei ollut aineistossa huomattavaa eroa rehtoreiden puheessa työstään tai sen luonteesta. Suurimmat erot sukupuolten välillä nousivat sukupuoleen liittyvien kysymysten kohdalla.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]