Työntekijän resilienssikertomukset asiantuntijatyötä tekevien uratarinoissa
Kilpiä, Ville (2024)
Kilpiä, Ville
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251680
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251680
Tiivistelmä
Tässä johtamisen psykologian alaan kuuluvassa pro gradu -tutkielmassani tutkin työntekijöiden resilienssin ilmenemistä asiantuntijatyötä tekevien haastateltavieni uratarinoissa. Tutkimusaineistoni koostuu kolmesta kokeneen kasvatus- ja koulutusalan ammattilaisen eli opettajan uratarinasta, joissa haastateltavani kuvaavat muun muassa urakehitystään ja koulutustaan.
Tutkimuksessani tarkastelen aineistoani ja sen kautta nousevia resilienssin teemoja narratiiviseen tutkimukseen kuuluvan Paul Ricœurin kolmivaiheisen luovan jäljittelyn mimesis -prosessin kautta. Tutkimukseni ja johtamisen psykologian taustalla vaikuttavia laajempia teoreettisia viitekehyksiä ovat ymmärtävä tieteenfilosofia, kokemuksentutkimus ja holistinen ihmiskäsitys.
Kokemuksentutkimuksessa olennaista on, millä tavoin kokemus avautuu mielelle, tulee tulkituksi ja saa merkityksensä yksilön oman sisäisen tarinan kautta. Sisäiset tarinat puolestaan rakentuvat erilaisten kokemusten ja tulkintojen kautta.
Tutkimukseni avaa näkökulmia psykologiseen pääomaan ja siihen kuuluvaan resilienssiin. Resilienssin käsitettä lähestyn yksilö- ja organisaationäkökulmasta. Nostan esille myös resilienssin kritiikkiä sekä kasvatuksellisen näkökulman. Tutkimuksessani näen resilienssin liittyvän keskeisesti yksilön koko elämänkaareen ja elämäntilanteisiin, joihin se liittyy sisäisen puheen kautta toteutuvina tulkintoina. Positiivista sisäistä puhetta ja resilienssiin kuuluvien valmiuksien kehitystä on mahdollista tukea kasvatustyöllä. Positiiviseen pedagogiikkaan kuuluvat rajat, niiden kokeileminen ja niihin liittyvien tunteiden tunnistaminen ja käsitteleminen.
Tutkimuksessani tarkastelen aineistoani ja sen kautta nousevia resilienssin teemoja narratiiviseen tutkimukseen kuuluvan Paul Ricœurin kolmivaiheisen luovan jäljittelyn mimesis -prosessin kautta. Tutkimukseni ja johtamisen psykologian taustalla vaikuttavia laajempia teoreettisia viitekehyksiä ovat ymmärtävä tieteenfilosofia, kokemuksentutkimus ja holistinen ihmiskäsitys.
Kokemuksentutkimuksessa olennaista on, millä tavoin kokemus avautuu mielelle, tulee tulkituksi ja saa merkityksensä yksilön oman sisäisen tarinan kautta. Sisäiset tarinat puolestaan rakentuvat erilaisten kokemusten ja tulkintojen kautta.
Tutkimukseni avaa näkökulmia psykologiseen pääomaan ja siihen kuuluvaan resilienssiin. Resilienssin käsitettä lähestyn yksilö- ja organisaationäkökulmasta. Nostan esille myös resilienssin kritiikkiä sekä kasvatuksellisen näkökulman. Tutkimuksessani näen resilienssin liittyvän keskeisesti yksilön koko elämänkaareen ja elämäntilanteisiin, joihin se liittyy sisäisen puheen kautta toteutuvina tulkintoina. Positiivista sisäistä puhetta ja resilienssiin kuuluvien valmiuksien kehitystä on mahdollista tukea kasvatustyöllä. Positiiviseen pedagogiikkaan kuuluvat rajat, niiden kokeileminen ja niihin liittyvien tunteiden tunnistaminen ja käsitteleminen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]