"Jos opiskelija ohjauksen perusteella innostuu" : ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaaminen terveysalalla
Huutola, Katri (2024)
Huutola, Katri
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061351760
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061351760
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausta bioanalyytikon koulutuksessa. Tarkastelen ohjausta ohjaavien terveysalan ammattilaisten käsitysten ja kokemusten pohjalta. Tavoitteena on tuoda välineitä ohjausosaamisen kehittämiseen terveydenhuollossa.
Tutkimuksen teoriataustassa keskityn ohjauksen teoriaan sekä siihen, mitä on ohjattu harjoittelun niin terveysalan opetussuunnitelmassa, opiskelijoiden oppimisprosessina kuin terveysalan ohjaajien työnä. Sovellan aiempaa tutkimustietoa omaan aihepiiriini.
Tutkimukselle on asetettu pääkysymys: Millaisia käsityksiä ja kokemuksia ohjaajilla on opiskelijan ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaamisesta? Tutkimusotteena on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Tutkimushenkilöinä ovat terveydenhuollon laboratoriossa laboratoriohoitajat (n=7), joiden työnkuvaan kuului ohjata bioanalyytikko-opiskelijoiden ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä edeten alkuperäisilmauksista pelkistettyihin ilmauksiin, klusterointiin ja lopulta abstrahoinnin perusteella pääluokkiin.
Tutkimustuloksiksi selkiintyi kolme pääluokkaa: opiskelijaohjauskäytännöt, onnistuneena koetun ohjauksen piirteet sekä ohjauksen kehittämistä koskevat käsitykset. Opiskelijaohjauskäytäntöjä kuvattiin suunnitelmallisena, tavoitteellisena ja haastavana ohjauksena. Ohjaajat kertoivat onnistuneesta ohjauksesta, joiden piirteet jakaantuivat neljään teemaan. Onnistuneeseen ohjaukseen sisältyy kannustava ohjaussuhde, opiskelijaa kehittävät ja hyödyntävät myönteiset kokemukset sekä opiskelijoiden ja ohjaajan vahvuuksien näkyminen. Ohjaajat arvioivat onnistuneensa ohjaajina hyvin. He esittivät myös näkökulmia niin ohjauksen kuin ohjausympäristön kehittymiseksi.
Tutkimus antaa monipuolista tietoa ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaajien käsityksistä ja kokemuksista. Ohjaajien ohjausosaaminen voi kehittyä edelleen lisäämällä ohjaajien käytännönlähteistä koulutusta koskien erityisesti ohjausmenetelmiä ja niiden opiskelijalähtöisyyttä. Lisäksi on tärkeää rakentaa työorganisaatioon yhteisiä toimintamalleja sekä lisätä ohjaukseen kohdennettuja resursseja.
Tutkimuksen teoriataustassa keskityn ohjauksen teoriaan sekä siihen, mitä on ohjattu harjoittelun niin terveysalan opetussuunnitelmassa, opiskelijoiden oppimisprosessina kuin terveysalan ohjaajien työnä. Sovellan aiempaa tutkimustietoa omaan aihepiiriini.
Tutkimukselle on asetettu pääkysymys: Millaisia käsityksiä ja kokemuksia ohjaajilla on opiskelijan ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaamisesta? Tutkimusotteena on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Tutkimushenkilöinä ovat terveydenhuollon laboratoriossa laboratoriohoitajat (n=7), joiden työnkuvaan kuului ohjata bioanalyytikko-opiskelijoiden ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä edeten alkuperäisilmauksista pelkistettyihin ilmauksiin, klusterointiin ja lopulta abstrahoinnin perusteella pääluokkiin.
Tutkimustuloksiksi selkiintyi kolme pääluokkaa: opiskelijaohjauskäytännöt, onnistuneena koetun ohjauksen piirteet sekä ohjauksen kehittämistä koskevat käsitykset. Opiskelijaohjauskäytäntöjä kuvattiin suunnitelmallisena, tavoitteellisena ja haastavana ohjauksena. Ohjaajat kertoivat onnistuneesta ohjauksesta, joiden piirteet jakaantuivat neljään teemaan. Onnistuneeseen ohjaukseen sisältyy kannustava ohjaussuhde, opiskelijaa kehittävät ja hyödyntävät myönteiset kokemukset sekä opiskelijoiden ja ohjaajan vahvuuksien näkyminen. Ohjaajat arvioivat onnistuneensa ohjaajina hyvin. He esittivät myös näkökulmia niin ohjauksen kuin ohjausympäristön kehittymiseksi.
Tutkimus antaa monipuolista tietoa ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaajien käsityksistä ja kokemuksista. Ohjaajien ohjausosaaminen voi kehittyä edelleen lisäämällä ohjaajien käytännönlähteistä koulutusta koskien erityisesti ohjausmenetelmiä ja niiden opiskelijalähtöisyyttä. Lisäksi on tärkeää rakentaa työorganisaatioon yhteisiä toimintamalleja sekä lisätä ohjaukseen kohdennettuja resursseja.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]