Turvaton koti : miten kauhugenren konventioita esitetään visuaalisesti pelihahmon kodissa pelissä Silent Hill 4: The Room?
Kauppinen, Riina (2024)
Kauppinen, Riina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352530
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352530
Tiivistelmä
Tutkimus “Turvaton koti: Miten kauhugenren konventioita esitetään visuaalisesti pelihahmon kodissa pelissä Silent Hill 4: The Room?” pureutuu siihen, mikä tekee kauhugenren teoksista pelottavia ja miten näitä pelottavia ominaispiirteitä luodaan visuaalisesti.
Tutkimusongelma jakautuu kolmeen kysymykseen: Miten kauhugenre määritellään? Millaisia kauhugenren konventioita Silent Hill 4: The Room käyttää? Miten kauhugenren valitut konventiot on representoitu pelissä? Kokemuspohjainen tutkimus toteutettiin ikonografian ja representaation teoriaan nojaamalla. Kauhugenren termin määrittelee tutkimuksessa Janchovichin käsitys kauhusta kahden muuttujan suhteena: hirviön sekä “normaalin”.
Tutkimusaineistona toimii ruutukaappaukset pelihahmon kodista pelissä Silent Hill 4: The Room. Aineisto-otteet lajiteltiin Janchovichin kauhumääritelmän kautta, jolloin normaalista kodista erotettiin epänormaali hirviö. Tutkimusaineisto analysoitiin ikonografian menetelmällä ja konventioiden esittämistä pelissä verrattiin vuotta 2004 edeltäviin kauhugenren eri teoksiin.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että yksinkertaisesta konventioiden esittämistavasta huolimatta pelihahmon kotona teoksen kauhusta tekee uhkaavan juuri se, että kauhua luodaan meidän jokaisen turvapaikassa - kotona. Tekijätiimi Team Silent toi pelisarjan faneille tutun järkyttävän kuvaston kotitilaan. Kotiin luvatta murtautuminen luo turvattomuuden tunnetta, mikä on Silent Hill 4: The Room:in kauhun esittämisen ydin. Narratiivi vaanivasta paranormaalista murhaajasta on merkittävässä osassa luomassa uhkan tunnetta.
Tutkimusongelma jakautuu kolmeen kysymykseen: Miten kauhugenre määritellään? Millaisia kauhugenren konventioita Silent Hill 4: The Room käyttää? Miten kauhugenren valitut konventiot on representoitu pelissä? Kokemuspohjainen tutkimus toteutettiin ikonografian ja representaation teoriaan nojaamalla. Kauhugenren termin määrittelee tutkimuksessa Janchovichin käsitys kauhusta kahden muuttujan suhteena: hirviön sekä “normaalin”.
Tutkimusaineistona toimii ruutukaappaukset pelihahmon kodista pelissä Silent Hill 4: The Room. Aineisto-otteet lajiteltiin Janchovichin kauhumääritelmän kautta, jolloin normaalista kodista erotettiin epänormaali hirviö. Tutkimusaineisto analysoitiin ikonografian menetelmällä ja konventioiden esittämistä pelissä verrattiin vuotta 2004 edeltäviin kauhugenren eri teoksiin.
Tutkimuksen tulokset paljastivat, että yksinkertaisesta konventioiden esittämistavasta huolimatta pelihahmon kotona teoksen kauhusta tekee uhkaavan juuri se, että kauhua luodaan meidän jokaisen turvapaikassa - kotona. Tekijätiimi Team Silent toi pelisarjan faneille tutun järkyttävän kuvaston kotitilaan. Kotiin luvatta murtautuminen luo turvattomuuden tunnetta, mikä on Silent Hill 4: The Room:in kauhun esittämisen ydin. Narratiivi vaanivasta paranormaalista murhaajasta on merkittävässä osassa luomassa uhkan tunnetta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]