Opiskelijat ja kestävyyden ristiriita arjessa
Nokkanen, Siiri (2024)
Nokkanen, Siiri
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452955
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee kestävän kehityksen ilmenemistä Lapin yliopiston johtamisen opiskelijoiden arjessa. Tutkimus tarkastelee sitä, millaisia tekemisiä ja tuntemuksia kestävyyteen liittyy sekä miten kohtuutalous voisi olla osa tulevaisuutta. Tutkimuksen keskeisenä tehtävänä on selvittää, miten arjen toimet sopivat kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on tarkastella tutkimusaihetta erilaisista näkökulmista ymmärtäen puheesta nousevia eri merkityksiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kestävästä kehityksestä ja kohtuutaloudesta. Tutkimusaineistona toimivat Lapin yliopiston johtamisen opiskelijoiden näkemykset ja kokemukset arjessa tapahtuvista toimista. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla ja aineiston analyysissä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimustuloksina esitellään neljä teemaa, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin ottaen kantaa opiskelijoiden toimiin vaikuttaviin tekijöihin, reaktioihin ilmastonkriisiin ja tulevaisuuden näkymään kohtuutalouden näkökulmasta. Kolme ensimmäistä teemaa tarkastelee tiedon ja toimien välillä olevaa ristiriitaa, josta on hankala päästä yli. Tuloksissa korostuu se, että kestävä kehitys ilmentyy opiskeli- joiden arjessa joinakin toimina, mutta enimmäkseen tietoisuutena ja pohdintana. Kestävän kehityksen toteutuminen vaatii vielä suurempaa tietoisuutta siitä, mitä yksilö voi henkilökohtaisesti tehdä ilmastomuutoksen vuoksi.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on tarkastella tutkimusaihetta erilaisista näkökulmista ymmärtäen puheesta nousevia eri merkityksiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kestävästä kehityksestä ja kohtuutaloudesta. Tutkimusaineistona toimivat Lapin yliopiston johtamisen opiskelijoiden näkemykset ja kokemukset arjessa tapahtuvista toimista. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla ja aineiston analyysissä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimustuloksina esitellään neljä teemaa, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin ottaen kantaa opiskelijoiden toimiin vaikuttaviin tekijöihin, reaktioihin ilmastonkriisiin ja tulevaisuuden näkymään kohtuutalouden näkökulmasta. Kolme ensimmäistä teemaa tarkastelee tiedon ja toimien välillä olevaa ristiriitaa, josta on hankala päästä yli. Tuloksissa korostuu se, että kestävä kehitys ilmentyy opiskeli- joiden arjessa joinakin toimina, mutta enimmäkseen tietoisuutena ja pohdintana. Kestävän kehityksen toteutuminen vaatii vielä suurempaa tietoisuutta siitä, mitä yksilö voi henkilökohtaisesti tehdä ilmastomuutoksen vuoksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]