Kanssatietämistä rakentamassa Living in the Landscape -kesäkoulussa : taideperustainen toimintatutkimus
Kairenius, Emmi (2024)
Kairenius, Emmi
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061955527
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061955527
Tiivistelmä
Kehitän pro gradu -tutkielmassani arktiseen kansainväliseen korkeakoulukontekstiin sijoittuvan kesäkoulun toimintaa. Kontekstinani toiminut vuoden 2022 Living in the Landscape (LiLa) on Arktisen yliopiston (UArctic) ASAD-yhteistyöverkoston kesäkoulu, jonka pyrkimyksenä on ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävien toimintamallien kehittäminen arktisella alueella. Kesäkoulun toiminta on suuntautunut taideperustaiseen maisemantutkimukseen. Tutkimustehtävänäni on ollut selvittää, miten kesäkoulun toiminta on tuottanut posthumanistisesta ajattelusta kumpuavaa kanssatietämistä.
Tutkimusstrategianani toimii taideperustainen toimintatutkimus. Keskityn kesäkoulun yhteen toimintasykliin muodostaen käytäntöön kiinnittyvää tietoa kesäkoulun kehittämiseksi. Aineiston keruu on tapahtunut osana kesäkoulun toimintaa suunnittelun, verkkoseminaarien, Norjan Trænassa järjestetyn kenttätyöviikon, sekä taiteellisen työskentelyn ja taidenäyttelyn yhteydessä. Olen osallistunut tutkimani LiLan toimintaan moniroolisesti liikkuen taiteilijan, tutkijan ja opettajan identiteettien kerroksissa.
Aineistoni reflektion ja analyysin kautta muodostan kolme päähavaintoa, joiden mukaan kanssatietäminen rakentui kesäkoulussa yhteismuotoutuen, maisemien kanssa tietäen, sekä taideteosten välittämänä uusmaterialistisena kommunikaationa. Kanssatietämisen taideperustaiset menetelmät mahdollistavat uudenlaisen tavan ymmärtää maisemaan kiinnittynyttä tietoa ja paikallisia ekokulttuureja, ja tukevat täten ASAD-verkoston tavoitteita ja yleisestä maailman tilasta nousevia kestävyysvaatimuksia.
Tutkimusstrategianani toimii taideperustainen toimintatutkimus. Keskityn kesäkoulun yhteen toimintasykliin muodostaen käytäntöön kiinnittyvää tietoa kesäkoulun kehittämiseksi. Aineiston keruu on tapahtunut osana kesäkoulun toimintaa suunnittelun, verkkoseminaarien, Norjan Trænassa järjestetyn kenttätyöviikon, sekä taiteellisen työskentelyn ja taidenäyttelyn yhteydessä. Olen osallistunut tutkimani LiLan toimintaan moniroolisesti liikkuen taiteilijan, tutkijan ja opettajan identiteettien kerroksissa.
Aineistoni reflektion ja analyysin kautta muodostan kolme päähavaintoa, joiden mukaan kanssatietäminen rakentui kesäkoulussa yhteismuotoutuen, maisemien kanssa tietäen, sekä taideteosten välittämänä uusmaterialistisena kommunikaationa. Kanssatietämisen taideperustaiset menetelmät mahdollistavat uudenlaisen tavan ymmärtää maisemaan kiinnittynyttä tietoa ja paikallisia ekokulttuureja, ja tukevat täten ASAD-verkoston tavoitteita ja yleisestä maailman tilasta nousevia kestävyysvaatimuksia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]