Haasteen tiedoksianto rikosasian vastaajalle de lege ferenda
Vastamäki, Vilma (2024)
Vastamäki, Vilma
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061955787
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061955787
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sähköisen tiedoksiannon ja puhelintiedoksiannon käyttöalan laajentamista haasteen tiedoksiantoon rikosasian vastaajalle de lege ferenda. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä edellytyksin rikosasian haaste voitaisiin antaa vastaajalle tiedoksi puhelimitse tai sähköisenä viestinä hänen oikeusturvaansa vaarantamatta.
Tutkimuksessa suoritetun keinokartoituksen perusteella on selvää, että molemmissa tiedoksiantotavoissa on vahvuutensa ja heikkoutensa. Vastaajan haasteen tiedoksisaantiin liittyvät ongelmat pystyttäisiin minimoimaan parhaiten yhdistämällä puhelintiedoksianto ja sähköinen tiedoksianto yhdeksi tiedoksiantotavaksi. Tiedoksiannon vastaanottajan kontaktoiminen puhelimitse ja haasteasiakirjojen toimittaminen joko reaaliaikaisesti tai puhelun jälkeen sähköisen käyttöliittymän kautta olisi tarkoituksenmukaisin vaihtoehto sekä vastaajan oikeusturvan että tiedoksiannon tapahtumisen jälkikäteisen todistamisen kannalta. Kuvatun kaltaisella sähköisellä tiedoksiannolla olisi vaikutuksia myös haastemiesten työajan tehokkaampaan kohdentamiseen, viranomaistoiminnan tehostumiseen sekä prosessiekonomiaan.
Sähköisen tiedoksiannon käyttämisen edellytyksenä tulisi olla asian ehdottaminen ratkaistavaksi OK 5a.1:n mukaisessa kirjallisessa menettelyssä. Näin tiedoksiantotapa soveltuisi suureen määrään rikosasioita, ja sillä saavutettaisiin uudistuksella tavoiteltavia prosessiekonomisia päämääriä. Vastaajan oikeusturvan vuoksi on välttämätöntä, että tiedoksiantotapaa ei ole mahdollista käyttää erityisen moitittavien rikosten tiedoksiantamiseen. Lisäksi vastaajan tulisi olla nimenomaisesti suostunut kyseisen tiedoksiantotavan käyttämiseen.
Tutkimuksessa suoritetun keinokartoituksen perusteella on selvää, että molemmissa tiedoksiantotavoissa on vahvuutensa ja heikkoutensa. Vastaajan haasteen tiedoksisaantiin liittyvät ongelmat pystyttäisiin minimoimaan parhaiten yhdistämällä puhelintiedoksianto ja sähköinen tiedoksianto yhdeksi tiedoksiantotavaksi. Tiedoksiannon vastaanottajan kontaktoiminen puhelimitse ja haasteasiakirjojen toimittaminen joko reaaliaikaisesti tai puhelun jälkeen sähköisen käyttöliittymän kautta olisi tarkoituksenmukaisin vaihtoehto sekä vastaajan oikeusturvan että tiedoksiannon tapahtumisen jälkikäteisen todistamisen kannalta. Kuvatun kaltaisella sähköisellä tiedoksiannolla olisi vaikutuksia myös haastemiesten työajan tehokkaampaan kohdentamiseen, viranomaistoiminnan tehostumiseen sekä prosessiekonomiaan.
Sähköisen tiedoksiannon käyttämisen edellytyksenä tulisi olla asian ehdottaminen ratkaistavaksi OK 5a.1:n mukaisessa kirjallisessa menettelyssä. Näin tiedoksiantotapa soveltuisi suureen määrään rikosasioita, ja sillä saavutettaisiin uudistuksella tavoiteltavia prosessiekonomisia päämääriä. Vastaajan oikeusturvan vuoksi on välttämätöntä, että tiedoksiantotapaa ei ole mahdollista käyttää erityisen moitittavien rikosten tiedoksiantamiseen. Lisäksi vastaajan tulisi olla nimenomaisesti suostunut kyseisen tiedoksiantotavan käyttämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4407]