Todistelutallenneuudistuksen vaikutukset rikosasian valmisteluun prosessitoimijoiden näkökulmasta
Yritys, Antti (2024)
Yritys, Antti
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061955788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061955788
Tiivistelmä
Todistelutallenneuudistuksen myötä henkilötodistelun vastaanottaminen muutoksenhakuvaiheessa tulee tapahtumaan käräjäoikeuden tekemiltä videotallenteilta. Uudistuksen tavoitteiden onnistumisen edellytyksenä on oikeudenkäynnin painopisteen siirtyminen käräjäoikeuteen. Oikeudenkäynnin painottuminen käräjäoikeuteen edellyttää, että käräjäoikeuden pääkäsittely tullaan käsittelemään jäsennellyssä järjestyksessä jäsennellyn oikeudenkäyntiaineiston pohjalta, mikä taas vaatii asian laadukasta ja perusteellista valmistelua.
Tutkielmassa tarkastellaan lainopillisin keinoin, miten uudistus vaikuttaa rikosasian valmisteluun. Vaikutusta tutkitaan tuomarin, syyttäjän ja tutkinnanjohtajan prosessinjohdollisista vastuunäkökulmista. Tämän lisäksi analysoidaan miten uudistus vaikuttaa vastaajan oikeusturvan toteutumiseen rikosprosessin valmisteluvaiheissa.
Rikosasian valmistelun ja siinä toteutettavan vastaajan oikeusturvan tutkiminen edellyttää ymmärrystä rikosprosessin funktioista, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin muodostumisperiaatteista sekä rikosprosessin valmisteluvaiheista. Rikosprosessin järjestämistä ohjaavia periaatteellisia näkökohtia ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteita täytyy ensin määritellä nykylain valossa, jotta uudistuksen vaikutuksia voidaan arvioida suhteuttamalla ne rikosprosessille asetettuihin perusvaatimuksiin.
Uudistus tulee vaikuttamaan rikosprosessin valmisteluvaiheisiin sekä välittömästi että välillisesti. Välittömät seuraukset näkyvät lainsäädäntöuudistuksina, joiden perusteella käräjäoikeudessa tullaan tekemään muutoksenhaussa hyödynnettävät henkilötodistelun videotallenteet. Oikeudenkäyntimenettelyyn säädetään myös asian jäsennellyn käsittelyn vaatimus, joka tulee edellyttämään rikosprosessin valmistelun kokonaisvaltaista laadun parantamista. Rikosasian valmistelua helpotetaan luomalla uusia sekä tehostamalla vanhojen prosessinjohdollisten työvälineiden käyttöä niin tuomioistuimessa, syyteharkinnassa kuin esitutkinnassa. Uudistuksen välilliset vaikutukset näkyvät oikeudenkäynnin painopisteen siirtymisenä käräjäoikeuteen, prosessitoimijoiden yhteistyön korostumisena ja oikeudenkäynnin tehostumisena niin käräjäoikeudessa kuin muutoksenhakuasteissa.
Tutkielmassa osoitetaan, että uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen tulee vaatimaan resurssien lisäämistä rikosprosessin valmisteluvaiheista vastaaville viranomaisille. Tämän lisäksi se vaatii kaikilta prosessitoimijoilta vapaaehtoisuuteen pohjautuvaa yhteistyötä. Rikosprosessin varmuuden ja tehokkuuden saavutettavuus on kuitenkin syytä varmistaa yhteistyöhön pakottavin sanktiouhin.
Tutkielmassa tarkastellaan lainopillisin keinoin, miten uudistus vaikuttaa rikosasian valmisteluun. Vaikutusta tutkitaan tuomarin, syyttäjän ja tutkinnanjohtajan prosessinjohdollisista vastuunäkökulmista. Tämän lisäksi analysoidaan miten uudistus vaikuttaa vastaajan oikeusturvan toteutumiseen rikosprosessin valmisteluvaiheissa.
Rikosasian valmistelun ja siinä toteutettavan vastaajan oikeusturvan tutkiminen edellyttää ymmärrystä rikosprosessin funktioista, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin muodostumisperiaatteista sekä rikosprosessin valmisteluvaiheista. Rikosprosessin järjestämistä ohjaavia periaatteellisia näkökohtia ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteita täytyy ensin määritellä nykylain valossa, jotta uudistuksen vaikutuksia voidaan arvioida suhteuttamalla ne rikosprosessille asetettuihin perusvaatimuksiin.
Uudistus tulee vaikuttamaan rikosprosessin valmisteluvaiheisiin sekä välittömästi että välillisesti. Välittömät seuraukset näkyvät lainsäädäntöuudistuksina, joiden perusteella käräjäoikeudessa tullaan tekemään muutoksenhaussa hyödynnettävät henkilötodistelun videotallenteet. Oikeudenkäyntimenettelyyn säädetään myös asian jäsennellyn käsittelyn vaatimus, joka tulee edellyttämään rikosprosessin valmistelun kokonaisvaltaista laadun parantamista. Rikosasian valmistelua helpotetaan luomalla uusia sekä tehostamalla vanhojen prosessinjohdollisten työvälineiden käyttöä niin tuomioistuimessa, syyteharkinnassa kuin esitutkinnassa. Uudistuksen välilliset vaikutukset näkyvät oikeudenkäynnin painopisteen siirtymisenä käräjäoikeuteen, prosessitoimijoiden yhteistyön korostumisena ja oikeudenkäynnin tehostumisena niin käräjäoikeudessa kuin muutoksenhakuasteissa.
Tutkielmassa osoitetaan, että uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen tulee vaatimaan resurssien lisäämistä rikosprosessin valmisteluvaiheista vastaaville viranomaisille. Tämän lisäksi se vaatii kaikilta prosessitoimijoilta vapaaehtoisuuteen pohjautuvaa yhteistyötä. Rikosprosessin varmuuden ja tehokkuuden saavutettavuus on kuitenkin syytä varmistaa yhteistyöhön pakottavin sanktiouhin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]