Voi tehdä mitä vain, kunhan muistaa teeman : nuorten ajatuksia toivorikkaammista tulevaisuuksista nykytaiteen keinoin
Ahola, Liisa (2024)
Ahola, Liisa
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062156762
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062156762
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen, miten saada nuorten omia ajatuksia esiin toivorikkaampien tulevaisuuksien teemasta. Tehtävänä on kehittää taideperustaisen toimintatutkimuksen keinoin työpajaa, jossa hyödynnetään nykytaiteen menetelmistä teemallista työskentelyä, moniaistista kokemista ja nykytaide-esimerkkejä oman työskentelyn lähtökohtana. Keskeistä työpajan kehittämisessä on löytää keinoja osallistujien kriittisen ajattelun tukemiseen ja oman ajattelun sanallistamiseen. Tavoitteena on luoda menetelmä, jonka avulla nuoret voivat pohtia omia toivon näkymiään ryhmän kanssa vuorovaikutuksessa ekososiaalisen sivistyksen, posthumanismin ja empatian viitekehyksessä. Tavoitteena on myös lisätä toimijuuden kokemusta.
Taideperustaisen toimintatutkimukseni aineisto on reflektioaineistoa, jonka avulla menetelmää kehitettiin jo prosessin aikana. Tutkimuksessa oli kolme sykliä: esitutkimus Lyseonpuiston lukiossa teemapäivänä sekä kaksi varsinaista työpajaa, joista ensimmäinen Luontoliiton leirillä Bengtsårissa ja toinen Rovaniemen kuvataidekoululla. Osallistujat olivat 12–16-vuotiaita. Tutkimuksessa työpajaa kehitettiin jo prosessin aikana käytyjen keskusteluiden, palautekyselyiden ja havaintopäiväkirjani avulla. Taiteellista aineistoa syntyi moniaistisen tehtävän, valokuvauksen ja visuaalisten toivorikkaampien tarinoiden kautta. Näissä nuoret nostavat esiin omaa kokemustaan ympäristön tilasta ja havaintoja ympäröivästä maailmasta. Omia ajatuksia toivorikkaammasta tulevaisuudesta tuotiin esiin yhteisissä keskusteluissa ja kirjallisissa kyselyissä. Tutkielmani kautta syntyi uusia toimintamalleja taidetyön suunnitteluun ja oman prosessin sanallistamiseen niin osallistujille kuin minulle opettajana.
Taideperustaisen toimintatutkimukseni aineisto on reflektioaineistoa, jonka avulla menetelmää kehitettiin jo prosessin aikana. Tutkimuksessa oli kolme sykliä: esitutkimus Lyseonpuiston lukiossa teemapäivänä sekä kaksi varsinaista työpajaa, joista ensimmäinen Luontoliiton leirillä Bengtsårissa ja toinen Rovaniemen kuvataidekoululla. Osallistujat olivat 12–16-vuotiaita. Tutkimuksessa työpajaa kehitettiin jo prosessin aikana käytyjen keskusteluiden, palautekyselyiden ja havaintopäiväkirjani avulla. Taiteellista aineistoa syntyi moniaistisen tehtävän, valokuvauksen ja visuaalisten toivorikkaampien tarinoiden kautta. Näissä nuoret nostavat esiin omaa kokemustaan ympäristön tilasta ja havaintoja ympäröivästä maailmasta. Omia ajatuksia toivorikkaammasta tulevaisuudesta tuotiin esiin yhteisissä keskusteluissa ja kirjallisissa kyselyissä. Tutkielmani kautta syntyi uusia toimintamalleja taidetyön suunnitteluun ja oman prosessin sanallistamiseen niin osallistujille kuin minulle opettajana.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4415]