”Tuntuu etten riitä niin moneen ja monelle” : tutkimus valmistavan opetuksen opettajien työhyvinvoinnista
Heino, Pinja (2024)
Heino, Pinja
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457900
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457900
Tiivistelmä
Tutkielmassani selvitän kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen, millaiseksi valmistavan opetuksen opettajat kokevat työhyvinvointinsa. Tarkastelen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia siitä, miten kouluorganisaatio ja koulun johto, työyhteisö sekä työn ominaisuudet vaikuttavat heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimuksessa keskityttiin sekä työhyvinvointia edistäviin että sitä heikentäviin tekijöihin. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2024 sähköistä kyselylomaketta käyttäen. Kyselylomake jaettiin suljettuun Facebook-ryhmään, jonka kautta kerättiin vastauksia valmistavassa opetuksessa toimivilta opettajilta. Vastauksia kertyi yhteensä 25 ja nämä kaikki otettiin mukaan lopulliseen aineistoon. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Valmistavassa opetuksessa toimivien opettajien työhyvinvointia tukevat etenkin hyvä työilmapiiri ja yhteisöllisyys työpaikoilla sekä rehtoreilta saatu tuki ja kannustus, joka näyttäisi tämän tutkimuksen perusteella olevan yhteydessä työntekijöiden tasavertaisuuden kokemukseen. Opettajat ovat pääsääntöisesti motivoituneita ja innostuneita, mitä edistää työstä saatu positiivinen palaute sekä oppilaiden edistyminen. Rehtoreiden riittämätön tuki ja heikko kannustus ammattitaidon kehittämiseen ovat kuitenkin riski opettajien työhyvinvoinnille. Tämän lisäksi opettajien epätasa-arvoisuuden kokemukset sekä työpaikoilla havaittu häirintä ja epäasiallinen käyttäytyminen ovat myös merkittäviä työhyvinvointia heikentäviä ongelmia työyhteisöissä. Työn ominaisuuksia tarkasteltaessa valmistavien opettajien työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi osoittautuivat kiire ja liian suuri työmäärä sekä puutteet opetusmateriaaleissa ja luokkatiloissa.
Valmistavan opetuksen opettajien työhyvinvointiin sekä heidän asemaansa työyhteisössä tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Kaikkien kouluissa työskentelevien tulisi pyrkiä kehittämään työpaikan sosiaalista ilmapiiriä. Lisäksi koulun johdon tulisi kiinnittää huomiota etenkin toimiviin työympäristöihin sekä opettajien tukemiseen ja heidän mahdollisuuksiinsa kehittää ammattitaitoaan.
Valmistavassa opetuksessa toimivien opettajien työhyvinvointia tukevat etenkin hyvä työilmapiiri ja yhteisöllisyys työpaikoilla sekä rehtoreilta saatu tuki ja kannustus, joka näyttäisi tämän tutkimuksen perusteella olevan yhteydessä työntekijöiden tasavertaisuuden kokemukseen. Opettajat ovat pääsääntöisesti motivoituneita ja innostuneita, mitä edistää työstä saatu positiivinen palaute sekä oppilaiden edistyminen. Rehtoreiden riittämätön tuki ja heikko kannustus ammattitaidon kehittämiseen ovat kuitenkin riski opettajien työhyvinvoinnille. Tämän lisäksi opettajien epätasa-arvoisuuden kokemukset sekä työpaikoilla havaittu häirintä ja epäasiallinen käyttäytyminen ovat myös merkittäviä työhyvinvointia heikentäviä ongelmia työyhteisöissä. Työn ominaisuuksia tarkasteltaessa valmistavien opettajien työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi osoittautuivat kiire ja liian suuri työmäärä sekä puutteet opetusmateriaaleissa ja luokkatiloissa.
Valmistavan opetuksen opettajien työhyvinvointiin sekä heidän asemaansa työyhteisössä tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Kaikkien kouluissa työskentelevien tulisi pyrkiä kehittämään työpaikan sosiaalista ilmapiiriä. Lisäksi koulun johdon tulisi kiinnittää huomiota etenkin toimiviin työympäristöihin sekä opettajien tukemiseen ja heidän mahdollisuuksiinsa kehittää ammattitaitoaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4671]