Vakavasti otettavasta bränditeollisuudesta meemeilyyn : multimodaalinen katsaus meemien markkinointikäyttöön sosiaalisessa mediassa
Koponen, Pekka (2024)
Koponen, Pekka
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558618
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558618
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa perehdytään viime vuosikymmenenä kasvaneeseen markkinointi-ilmiöön, jossa brändit omaksuvat internet-meemien ja ”meemeilyn” käytön sosiaalisiin medioihinsa ruohonjuuritason markkinoinniksi.
Tutkielmassa suoritetaan laadullinen sisältöanalyysi brändien sosiaalisten medioiden tileihinsä tekemistä viesteistä eli ”postauksista”, sisältäen myös näiden kanssakäymistä muiden bränditilien kanssa. Tarkoituksena on ollut tulkita, minkälaista erilaista meemeilyä bränditilit voivat käyttää sosiaalisen median brändipersoonallisuutensa kehittämisessä, ja kuinka näiden meemeily-yritykset on vastaanotettu kuluttajien puolesta. Analyysi on semioottista, ja tehty multimodaalisuuden viitekehyksen kautta, samalla käyttäen Goffmanin dramaturgista teoriaa tulkitsemaan postausten ja tilien persoonallisuuksien näytelmälliset ja roolihahmolliset/maskottimaiset aspektit. Tutkimuksessani päädyin soveltamaan multimodaalisuuden moodeja meemeihin, eristäen niille ominaisen ”tökeryyden” omaksi moodikseen.
Analyysin tuloksista ilmenee, että vaikka internetin ja sosiaalisten medioiden sosiaaliset käytännöt eroavat reaalimaailman käytännöistä, joita markkinoinnissa sovelletaan, erilaista meemien käyttöä voi reaalimaailman suuresti vaihtelevien markkinointistrategioiden tyyliin soveltaa useilla eri tavoilla sosiaalisen median brändipersoonallisuuden muovaamisessa. Tärkeimmäksi tekijäksi onnistuneessa meemimarkkinoinnissa osoittautui internet- ja meemikulttuurin tietämys, sillä meemien väärin käyttäminen johtaa erityisesti brändien tekemänä huomattavan negatiiviseen vastaanottoon. Brändit voivat joko tehdä itse meemejä itsestään ja tuotteistaan soveltaen sekä niihin että oman persoonallisuutensa muovaamiseen meemien tökeryyden moodia ja siitä seuraavaa rosoisuutta halutussa määrin, tai vaikka vain huomioida faniensa meemejä. Toisena ilmennyt tärkeä tekijä on internetin käyttäjien arvostama ”aitouden” tunne hyvissä ja arvostetuissa meemeissä, ja jota bränditilien tulisi siis yrittää kehittää omissa meemeilyissään.
Tutkielmassa suoritetaan laadullinen sisältöanalyysi brändien sosiaalisten medioiden tileihinsä tekemistä viesteistä eli ”postauksista”, sisältäen myös näiden kanssakäymistä muiden bränditilien kanssa. Tarkoituksena on ollut tulkita, minkälaista erilaista meemeilyä bränditilit voivat käyttää sosiaalisen median brändipersoonallisuutensa kehittämisessä, ja kuinka näiden meemeily-yritykset on vastaanotettu kuluttajien puolesta. Analyysi on semioottista, ja tehty multimodaalisuuden viitekehyksen kautta, samalla käyttäen Goffmanin dramaturgista teoriaa tulkitsemaan postausten ja tilien persoonallisuuksien näytelmälliset ja roolihahmolliset/maskottimaiset aspektit. Tutkimuksessani päädyin soveltamaan multimodaalisuuden moodeja meemeihin, eristäen niille ominaisen ”tökeryyden” omaksi moodikseen.
Analyysin tuloksista ilmenee, että vaikka internetin ja sosiaalisten medioiden sosiaaliset käytännöt eroavat reaalimaailman käytännöistä, joita markkinoinnissa sovelletaan, erilaista meemien käyttöä voi reaalimaailman suuresti vaihtelevien markkinointistrategioiden tyyliin soveltaa useilla eri tavoilla sosiaalisen median brändipersoonallisuuden muovaamisessa. Tärkeimmäksi tekijäksi onnistuneessa meemimarkkinoinnissa osoittautui internet- ja meemikulttuurin tietämys, sillä meemien väärin käyttäminen johtaa erityisesti brändien tekemänä huomattavan negatiiviseen vastaanottoon. Brändit voivat joko tehdä itse meemejä itsestään ja tuotteistaan soveltaen sekä niihin että oman persoonallisuutensa muovaamiseen meemien tökeryyden moodia ja siitä seuraavaa rosoisuutta halutussa määrin, tai vaikka vain huomioida faniensa meemejä. Toisena ilmennyt tärkeä tekijä on internetin käyttäjien arvostama ”aitouden” tunne hyvissä ja arvostetuissa meemeissä, ja jota bränditilien tulisi siis yrittää kehittää omissa meemeilyissään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]