Oppimisjatkumo osaamisen mahdollistajana : terveystiedon opetuksen jatkumon toteutuminen peruskoulun opettajien ja paikallisten opetussuunnitelmien näkökulmasta
Tiiro, Pinja; Tiiro, Matias (2024)
Tiiro, Pinja
Tiiro, Matias
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558619
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558619
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten terveystiedon opetuksen jatkumo toteutuu luokanopettajien ja yläkoulun terveystiedon aineenopettajien näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kuinka terveystiedon opetuksen jatkumo ilmenee paikallisissa perusopetuksen opetussuunnitelmissa. Tutkimus toteutettiin mixed methods research -menetelmää käyttäen. Opettajien käsityksiä tutkittaessa aineiston hankinnassa käytimme puolistrukturoituja kyselylomakkeita. Tutkimuksemme laadullinen aineisto koostui kyselylomakkeiden avoimista kysymyksistä ja paikallisista opetussuunnitelmista. Määrällinen aineisto koostui kyselylomakkeiden strukturoiduista kysymyksistä. Toteutimme aineiston hankinnan monitriangulaatiota hyödyntäen, käyttäen sekä aineistotriangulaatiota että metodista triangulaatiota. Kyselylomakkeiden analyysissä hyödynsimme teemoittelua ja paikallisten opetussuunnitelmien analyysissä dialogista tematisointia.
Sekä luokanopettajien että yläkoulun terveystiedon aineenopettajien käsitysten mukaan peruskoulun terveystiedon opetuksen jatkumo toteutuu kohtalaisen hyvin. Kuitenkin merkittävä osa luokanopettajista sekä aineenopettajista jakoivat käsityksen, että alakoulun paikallisissa opetussuunnitelmissa ei ole huomioitu riittävällä tavalla terveystiedon opetuksen johdonmukaista etenemistä, joka vaikuttaa osaltaan jatkumon toteutumiseen. Analysoiduista paikallisista opetussuunnitelmista suurin osa mahdollistaa terveystiedon opetuksen jatkumon toteutumisen hyvin vuosiluokkakohtaisilla konkreettisilla tavoitteilla ja keskeisillä sisällöillä. Joistakin paikallisista opetussuunnitelmista jatkumoa ei ollut hahmotettavissa. Tällöin kyseessä oli alakoulun keskeisten sisältöjen ja tavoitteiden pirstaleisuus ja opetuksen eteneminen tavoitteiden ja sisältöjen perusteella epäjohdonmukaisesti. Terveystiedon opetuksen jatkumon toteutumista voitaisiin parantaa kehittämällä alakoulun terveystiedon opetusta. Tässä avainasemassa olisivat paikallisten opetussuunnitelmien kehittäminen alakoulun terveystiedon osalta, ja luokanopettajakoulutuksessa terveystiedon didaktiikan huomioiminen aiempaa paremmin.
Sekä luokanopettajien että yläkoulun terveystiedon aineenopettajien käsitysten mukaan peruskoulun terveystiedon opetuksen jatkumo toteutuu kohtalaisen hyvin. Kuitenkin merkittävä osa luokanopettajista sekä aineenopettajista jakoivat käsityksen, että alakoulun paikallisissa opetussuunnitelmissa ei ole huomioitu riittävällä tavalla terveystiedon opetuksen johdonmukaista etenemistä, joka vaikuttaa osaltaan jatkumon toteutumiseen. Analysoiduista paikallisista opetussuunnitelmista suurin osa mahdollistaa terveystiedon opetuksen jatkumon toteutumisen hyvin vuosiluokkakohtaisilla konkreettisilla tavoitteilla ja keskeisillä sisällöillä. Joistakin paikallisista opetussuunnitelmista jatkumoa ei ollut hahmotettavissa. Tällöin kyseessä oli alakoulun keskeisten sisältöjen ja tavoitteiden pirstaleisuus ja opetuksen eteneminen tavoitteiden ja sisältöjen perusteella epäjohdonmukaisesti. Terveystiedon opetuksen jatkumon toteutumista voitaisiin parantaa kehittämällä alakoulun terveystiedon opetusta. Tässä avainasemassa olisivat paikallisten opetussuunnitelmien kehittäminen alakoulun terveystiedon osalta, ja luokanopettajakoulutuksessa terveystiedon didaktiikan huomioiminen aiempaa paremmin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]