Hän kuvasi toivon tunteita kevyillä pastellinsävyillä : taideperustainen toimintatutkimus tunnetaitojen tukemisesta yläkoulun kuvataiteen oppitunneilla
Kankaro, Heini; Heikkinen, Elina (2024)
Kankaro, Heini
Heikkinen, Elina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062658853
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062658853
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmamme tarkastelee kuvataiteen mahdollisuuksia tukea tunnetaitoja kuvataiteen oppituntien kontekstissa. Taustalla vaikuttavat tutkimusongelmamme, eli nuorten lisääntynyt pahoinvointi, mutta myös oma kiinnostuksemme tukea oppilaiden omien ajatusten ja tunteiden ilmaisua visuaalisten keinojen ja vuorovaikuttamisen, sekä myönteisen opettamisen kautta. Positiivisen pedagogiikan ajatus myönteisestä tukemisesta kohti oppilaan omaa itseä ja vahvuuksia on toiminut tutkielmamme lähestymistapana suunnittelussa sekä toiminnassa.
Tutkielmamme tavoitteena on kehittää keinoja tukea tunnetaitoja kuvataiteen oppiaineessa. Tutkielman tehtävänä on luoda ja suunnitella kuvataiteen oppimiskokonaisuus yläkoulun kuvataiteen oppitunneille, minkä kautta voisi tukea nuorten hyvinvointia kuvallisen työskentelyn ja vuorovaikuttamisen kautta. Tutkimuskysymyksemme ovat: Mitä on huomioitava kuvataiteen opetusta suunnitellessa, jotta voidaan tukea tunnetaitoja? Millaisia merkityksenantoja oppilaat toivat esiin visuaalisesti ja sanallisesti tunnetaitoja käsittelevään oppimiskokonaisuuteen liittyen? Kuinka kuvataiteen tavoitteet toteutuvat, kun siihen lisätään tunnekasvatusta?
Tutkimusmetodina tutkimuksessa käytetään taideperustaista toimintatutkimusta, jonka toimintaosuudessa toteutettiin kuuden tunnin opetuskokonaisuus, joka pidettiin Rovaniemellä, Rantavitikan peruskoululla 8. luokan valinnaisryhmälle toukokuussa 2023. Tavoitteenamme oli tutkia kehittämismahdollisuuksia suhteessa tutkimusongelmaamme ja tutkimuskysymyksiimme. Tutkimuksemme on edennyt taideperustaisen toimintatutkimuksen mukaisesti sykleittäin. Syklin jokaisessa vaiheessa on ollut mukana tutkijaparina reflektointi ja reflektion kautta syntyneiden kehittämisideoiden esiintuominen. Aineistomme koostui suunnitelmista ja toiminnassa kirjoitetusta tutkimuspäiväkirjasta sekä oppilaiden kuvataiteen oppitunneilla tehdyistä visuaalisista töistä ja vuorovaikutuksen kautta syntyneistä merkityksenannoista, sekä reflektioaineistosta. Taideperustaisen toimintatutkimuksen kautta syntyneet aineistot ja havainnot ovat olleet jatkuvan reflektoinnin työväline, jonka kautta olemme voineet pohtia kehittämismahdollisuuksia suhteessa tutkimusongelmaamme.
Tutkimuksemme aineistosta nousi esille viisi reflektion kautta syntynyttä tulosta, jotka ovat: tiimiopettajuus mahdollistaa yhteyden luomisen, turvallinen tila mahdollistaa vuorovaikutuksen, vuorovaikutuksen avulla luodaan myönteinen ja kannustava ilmapiiri. Oppijat antoivat erilaisia merkityksiä opetuskokonaisuudelle ja jakautuivat oppijatyyppeihin. Oppijatyypit saavuttivat eri tavoitealueita, mutta kaikkia yhdisti rohkeus kokeilla ja ilmaista. Teemme myös kehitysehdotuksia tulevaa toimintaa ajatellen.
Tutkielmamme tavoitteena on kehittää keinoja tukea tunnetaitoja kuvataiteen oppiaineessa. Tutkielman tehtävänä on luoda ja suunnitella kuvataiteen oppimiskokonaisuus yläkoulun kuvataiteen oppitunneille, minkä kautta voisi tukea nuorten hyvinvointia kuvallisen työskentelyn ja vuorovaikuttamisen kautta. Tutkimuskysymyksemme ovat: Mitä on huomioitava kuvataiteen opetusta suunnitellessa, jotta voidaan tukea tunnetaitoja? Millaisia merkityksenantoja oppilaat toivat esiin visuaalisesti ja sanallisesti tunnetaitoja käsittelevään oppimiskokonaisuuteen liittyen? Kuinka kuvataiteen tavoitteet toteutuvat, kun siihen lisätään tunnekasvatusta?
Tutkimusmetodina tutkimuksessa käytetään taideperustaista toimintatutkimusta, jonka toimintaosuudessa toteutettiin kuuden tunnin opetuskokonaisuus, joka pidettiin Rovaniemellä, Rantavitikan peruskoululla 8. luokan valinnaisryhmälle toukokuussa 2023. Tavoitteenamme oli tutkia kehittämismahdollisuuksia suhteessa tutkimusongelmaamme ja tutkimuskysymyksiimme. Tutkimuksemme on edennyt taideperustaisen toimintatutkimuksen mukaisesti sykleittäin. Syklin jokaisessa vaiheessa on ollut mukana tutkijaparina reflektointi ja reflektion kautta syntyneiden kehittämisideoiden esiintuominen. Aineistomme koostui suunnitelmista ja toiminnassa kirjoitetusta tutkimuspäiväkirjasta sekä oppilaiden kuvataiteen oppitunneilla tehdyistä visuaalisista töistä ja vuorovaikutuksen kautta syntyneistä merkityksenannoista, sekä reflektioaineistosta. Taideperustaisen toimintatutkimuksen kautta syntyneet aineistot ja havainnot ovat olleet jatkuvan reflektoinnin työväline, jonka kautta olemme voineet pohtia kehittämismahdollisuuksia suhteessa tutkimusongelmaamme.
Tutkimuksemme aineistosta nousi esille viisi reflektion kautta syntynyttä tulosta, jotka ovat: tiimiopettajuus mahdollistaa yhteyden luomisen, turvallinen tila mahdollistaa vuorovaikutuksen, vuorovaikutuksen avulla luodaan myönteinen ja kannustava ilmapiiri. Oppijat antoivat erilaisia merkityksiä opetuskokonaisuudelle ja jakautuivat oppijatyyppeihin. Oppijatyypit saavuttivat eri tavoitealueita, mutta kaikkia yhdisti rohkeus kokeilla ja ilmaista. Teemme myös kehitysehdotuksia tulevaa toimintaa ajatellen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]