Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Tää työ on itessään niin merkityksellistä" : veto- ja pitovoimaan vaikuttavat tekijät varhaiskasvatuksen opettajien kokemana

Halme, Netta (2024)

 
Avaa tiedosto
Halme_Netta.pdf (8.784Mt)
Lataukset: 


Halme, Netta
Lapin yliopisto
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024070360420
Tiivistelmä
Viime vuosina varhaiskasvatuspalveluiden järjestäminen ja niiden laatu ovat olleet Suomessa monella tapaa esillä. Erityistä huomiota on kiinnitetty kelpoisen henkilöstön saatavuuteen, sillä alalla on pula varhaiskasvatuksen opettajista. Lisäksi varhaiskasvatustyön kasvaneet haasteet, kuten työn kuormittavuus ja matala palkkaus ovat herättäneet huolta alan veto- ja pitovoimasta. Vuonna 2030 voimaan astuva henkilöstörakenteen muutos tulee vaikuttamaan merkittävästi jo nyt haastavaan henkilöstötilanteeseen.

Tutkimuksessa selvitetään, mistä muodostuu varhaiskasvatuksen opettajien kokema työn merkityksellisyys veto- ja pitovoimatekijöiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja aineisto koostuu kuuden varhaiskasvatuksen opettajan yksilöhaastattelusta. Aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysin avulla tutkimusaineistosta nousi neljä varhaiskasvatuksen veto- ja pitovoimaan vaikuttavaa sekä varhaiskasvatuksen opettajien kokemaa työn merkityksellisyyttä kuvaavaa ulottuvuutta. Nämä ulottuvuudet ovat: 1) työn yhteiskunnallinen merkitys, 2) työn merkitys itselle, 3) työyhteisön merkitys sekä 4) työolojen merkitys.

Tutkimustuloksista ilmenee, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät työstään, haluavat tehdä laadukasta varhaiskasvatusta ja kokevat työnsä merkitykselliseksi osana lapsen kasvua, oppimista ja hyvinvoinnin tukemista. Erityisesti työ lasten parissa sekä työyhteisön ja toimivan tiimin merkitys koettiin merkittävimpänä tekijöinä, jotka lisäävät työssä viihtymistä ja työhön sitoutumista. Tutkimustuloksista käy ilmi myös se, että varhaiskasvatuksen opettajien kokemaa työn merkityksellisyyttä heikentävät työn alhainen arvostus ja kuormittavuus. Erityisesti henkilöstöresurssin riittämättömyys ja palkkaus koettiin alan veto- ja pitovoimaa heikentävinä tekijöinä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4596]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste