Onhan noita kursseja tullut käytyä : aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa
Tourunen, Eeva (2024)
Tourunen, Eeva
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024070560720
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024070560720
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Päähuomio kiinnitettiin siihen, minkälaisena aliupseerit näkevät jatkuvan oppimisen omiin kokemuksiinsa perustuen sekä siihen, mitkä tekijät ovat edistäneet tai haitanneet jatkuvaa oppimista Ilmavoimissa. Tutkimuksen viitekehyksinä toimivat jatkuva oppiminen ja työuran aikainen osaamisen kehittäminen sekä aiemmat jatkuvaa oppimista käsittelevät tutkimukset ja puolustusvoimien koulutuksesta saatavilla oleva aineisto. Jatkuvaa oppimista tarkasteltiin Puolustusvoimien toimintaympäristön ja Ilmavoimin työ- ja koulutuskulttuurin kautta.
Tutkimuksen lähestymistapana oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote, jonka lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin elämänkerrallista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituna kyselyhaastatteluna. Haastateltavina olivat Ilmasotakoulussa aliupseerien opintokokonaisuuksia suorittavat opiskelijat kaikilta opintokokonaisuuksien tasoilta (n = 108). Opiskelijat edustivat kaikkia Ilmavoimien joukko-osastoja. Näin saatiin kattava kuva aliupseerien jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa uransa alkutaipaleella olevista työntekijöistä aina viimeisiin työvuosiin asti. Tutkimustulokset analysoitiin laadullisen sisällön analyysin keinoin teemoittelemalla. Narratiivista sisällönanalyysia hyödyntäen rakennettiin kuvaa erilaisista aliupseerien oppimistyypeistä.
Tutkimus osoitti, että aliupseerien koulutusjärjestelmä on pääsääntöisesti kehittynyt positiiviseen ja työelämän osaamisvaatimusten kannalta parempaan suuntaan. Koulutusjärjestelmän uudistamista tulee kuitenkin toteuttaa harkiten ja henkilöstön aiemmat koulutukset, siviilitutkinnot ja urakierto huomioiden. Uusien tehtävämahdollisuuksien avautumisen myötä koulutuksen merkityksen ja arvostuksen voidaan myös katsoa nousseen uudelle tasolle. Työtehtävien monipuolisuus ja vaihtuvuus vaatii jatkuvaa lisäkoulutusta ja tietotaidon ajankohtaistamista. Tämän tutkimuksen aineisto antaa viitteitä siitä, että esimiesten tuki ja arvostus aliupseerien koulutusta kohtaan on lisääntynyt, joskin opintojen ja työssä oppimisen ohjaamiseen tulisi keskittää enemmän resursseja. Vanhimpien aliupseerien suhtautumisessa oppimiseen on tapahtunut huomattava muutos ja tällä hetkellä sekä halu että tarve kouluttautua näyttää olevan korkea.
Tutkimuksen lähestymistapana oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote, jonka lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin elämänkerrallista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituna kyselyhaastatteluna. Haastateltavina olivat Ilmasotakoulussa aliupseerien opintokokonaisuuksia suorittavat opiskelijat kaikilta opintokokonaisuuksien tasoilta (n = 108). Opiskelijat edustivat kaikkia Ilmavoimien joukko-osastoja. Näin saatiin kattava kuva aliupseerien jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa uransa alkutaipaleella olevista työntekijöistä aina viimeisiin työvuosiin asti. Tutkimustulokset analysoitiin laadullisen sisällön analyysin keinoin teemoittelemalla. Narratiivista sisällönanalyysia hyödyntäen rakennettiin kuvaa erilaisista aliupseerien oppimistyypeistä.
Tutkimus osoitti, että aliupseerien koulutusjärjestelmä on pääsääntöisesti kehittynyt positiiviseen ja työelämän osaamisvaatimusten kannalta parempaan suuntaan. Koulutusjärjestelmän uudistamista tulee kuitenkin toteuttaa harkiten ja henkilöstön aiemmat koulutukset, siviilitutkinnot ja urakierto huomioiden. Uusien tehtävämahdollisuuksien avautumisen myötä koulutuksen merkityksen ja arvostuksen voidaan myös katsoa nousseen uudelle tasolle. Työtehtävien monipuolisuus ja vaihtuvuus vaatii jatkuvaa lisäkoulutusta ja tietotaidon ajankohtaistamista. Tämän tutkimuksen aineisto antaa viitteitä siitä, että esimiesten tuki ja arvostus aliupseerien koulutusta kohtaan on lisääntynyt, joskin opintojen ja työssä oppimisen ohjaamiseen tulisi keskittää enemmän resursseja. Vanhimpien aliupseerien suhtautumisessa oppimiseen on tapahtunut huomattava muutos ja tällä hetkellä sekä halu että tarve kouluttautua näyttää olevan korkea.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]