Aloittelevan luokanopettajan siirtyminen opinnoista työelämään : narratiivinen tutkimus vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksista
Eskola, Alisa (2024)
Eskola, Alisa
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080563645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080563645
Tiivistelmä
Tämä narratiivinen tutkimus kuvaa vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia työelämään siirtymisestä ja uran aloituksesta. Tutkimukselle on annettu yksi päätutkimuskysymys: Millaisena luokanopettajan uran aloitus näyttäytyy vastavalmistuneiden kokemuksissa? sekä kaksi päätutkimuskysymystä täydentävää alatutkimuskysymystä: Mitä haasteita luokanopettajat ovat kokeneet työelämään siirryttyään? ja Mitkä tekijät ovat auttaneet työelämään siirtymisessä?
Tutkimus perustuu kahdenlaiseen aineistoon, joka on kerätty samalla kertaa samoilta vastaajilta. Vastaajien taustatietoja ja kokemuksia vastavalmistuneena luokanopettajana toimimisesta kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Lopuksi vastaajia pyydettiin kirjoittamaan pienimuotoinen kertomus aiheesta “Minä vastavalmistuneena luokanopettajana ensimmäisessä työpaikassani”. Luokanopettajien kokemusten analysoinnissa käytettiin sekä narratiivista analyysia että sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työyhteisö ja kollegoilta saatu tuki olivat ratkaisevassa roolissa luokanopettajan uran alussa. Tottuminen työn kokonaisvaltaiseen luonteeseen vie oman aikansa työelämään siirtymisen jälkeen. Omaan ammattitaitoon liittyvät epäilyt, vastuu oppilaista sekä uuteen työyhteisöön astuminen aiheuttavat noviisiopettajalle epävarmuuden ja jännityksen tunteita.
Luokanopettajat kokivat, että omat rajat ja jaksaminen ovat uran alussa koetuksella. Siksi työn rajaamista ja työstä palautumiseen panostamista pidettiin erityisen tärkeänä. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että luokanopettajakoulutus ei vastaa luokanopettajan työn vaativuuteen eikä näin ollen tarjoa riittäviä valmiuksia työelämään. Kuilu opintojen ja työelämän välillä koettiin suureksi. Koulutukselta kaivattiin käytännön oppeja konkreettisiin opettajalle kuuluviin töihin.
Tutkimus perustuu kahdenlaiseen aineistoon, joka on kerätty samalla kertaa samoilta vastaajilta. Vastaajien taustatietoja ja kokemuksia vastavalmistuneena luokanopettajana toimimisesta kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Lopuksi vastaajia pyydettiin kirjoittamaan pienimuotoinen kertomus aiheesta “Minä vastavalmistuneena luokanopettajana ensimmäisessä työpaikassani”. Luokanopettajien kokemusten analysoinnissa käytettiin sekä narratiivista analyysia että sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työyhteisö ja kollegoilta saatu tuki olivat ratkaisevassa roolissa luokanopettajan uran alussa. Tottuminen työn kokonaisvaltaiseen luonteeseen vie oman aikansa työelämään siirtymisen jälkeen. Omaan ammattitaitoon liittyvät epäilyt, vastuu oppilaista sekä uuteen työyhteisöön astuminen aiheuttavat noviisiopettajalle epävarmuuden ja jännityksen tunteita.
Luokanopettajat kokivat, että omat rajat ja jaksaminen ovat uran alussa koetuksella. Siksi työn rajaamista ja työstä palautumiseen panostamista pidettiin erityisen tärkeänä. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että luokanopettajakoulutus ei vastaa luokanopettajan työn vaativuuteen eikä näin ollen tarjoa riittäviä valmiuksia työelämään. Kuilu opintojen ja työelämän välillä koettiin suureksi. Koulutukselta kaivattiin käytännön oppeja konkreettisiin opettajalle kuuluviin töihin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4404]