Leikkiä ja feikkiä : pukusuunnitteluprosessi harrastajateatterissa – case ”Luokkakuva”
Vallius, Liisa (2023)
Vallius, Liisa
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024081264505
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024081264505
Tiivistelmä
Tämä on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää tutkijan omaa pukusuunnittelu- ja toteutusprosessia, erityisesti sitä, mistä se muodostuu ja millaisia kehityskohteita siitä voi tunnistaa.
Tutkijan pukusuunnitteluprosessin tarkastelussa käytetään ensisijaisesti laadullista autoetnografista tutkimusotetta, johon yhdistetään aineistotriangulaatio. Tutkimuksen pääaineisto on kesällä 2019 Liperissä Roukalahden kesäteatterissa ensiiltansa saaneen Luokkakuva-näytelmän pukusuunnitteluprosessin aikana syntynyt aineisto. Pääaineisto on jaoteltu kirjalliseen aineistoon, visuaaliseen aineistoon ja fyysisiin artefakteihin. Pääaineistoa täydentävä aineisto koostuu neljän muun pukusuunnittelijan suunnitteluprosesseista, joiden vaiheet on jaoteltu pääaineiston mukaisesti. Valitut pukusuunnittelijat ovat J. Michael Gillette, Maija Pekkanen, Liisi Tandefelt ja Gary Thorne.
Tutkimuksen aineistot on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Ensimmäisessä vaiheessa analyysin kohteena on tutkijan oma pukusuunnitteluprosessi, jota tarkastellaan pääaineiston kategorioiden avulla. Toisessa vaiheessa näiden kategorioiden avulla vertaillaan muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseja keskenään etsien niistä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, ja kooten niiden perusteella yhteenveto pukusuunnittelijan suunnitteluprosessista. Kolmannessa vaiheessa vertaillaan tutkijan omaa suunnitteluprosessia ja muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseista koostettua yhteenvetoa keskenään etsien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Tuloksissa kävi ilmi, että tutkijan pukusuunnitteluprosessi muistuttaa suurilta osin muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseja. Tutkijan omasta pukusuunnitteluprosessista puuttuu kuusi vaihetta, jotka ovat muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseissa. Vaiheet ovat tuotannon konsepti, pukuraamattu, puvustuksen kokonaisvisio, kohtausluonnokset, harjoitusvaatteet ja viimeistellyt pukuluonnokset. Suurimpana kehityskohteena tutkijan pukusuunnitteluprosessissa on tuotannon konseptin puuttuminen, joka vaikuttaa myös viiden muun vaiheen puuttumiseen.
Tutkijan pukusuunnitteluprosessin tarkastelussa käytetään ensisijaisesti laadullista autoetnografista tutkimusotetta, johon yhdistetään aineistotriangulaatio. Tutkimuksen pääaineisto on kesällä 2019 Liperissä Roukalahden kesäteatterissa ensiiltansa saaneen Luokkakuva-näytelmän pukusuunnitteluprosessin aikana syntynyt aineisto. Pääaineisto on jaoteltu kirjalliseen aineistoon, visuaaliseen aineistoon ja fyysisiin artefakteihin. Pääaineistoa täydentävä aineisto koostuu neljän muun pukusuunnittelijan suunnitteluprosesseista, joiden vaiheet on jaoteltu pääaineiston mukaisesti. Valitut pukusuunnittelijat ovat J. Michael Gillette, Maija Pekkanen, Liisi Tandefelt ja Gary Thorne.
Tutkimuksen aineistot on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Ensimmäisessä vaiheessa analyysin kohteena on tutkijan oma pukusuunnitteluprosessi, jota tarkastellaan pääaineiston kategorioiden avulla. Toisessa vaiheessa näiden kategorioiden avulla vertaillaan muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseja keskenään etsien niistä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, ja kooten niiden perusteella yhteenveto pukusuunnittelijan suunnitteluprosessista. Kolmannessa vaiheessa vertaillaan tutkijan omaa suunnitteluprosessia ja muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseista koostettua yhteenvetoa keskenään etsien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Tuloksissa kävi ilmi, että tutkijan pukusuunnitteluprosessi muistuttaa suurilta osin muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseja. Tutkijan omasta pukusuunnitteluprosessista puuttuu kuusi vaihetta, jotka ovat muiden pukusuunnittelijoiden suunnitteluprosesseissa. Vaiheet ovat tuotannon konsepti, pukuraamattu, puvustuksen kokonaisvisio, kohtausluonnokset, harjoitusvaatteet ja viimeistellyt pukuluonnokset. Suurimpana kehityskohteena tutkijan pukusuunnitteluprosessissa on tuotannon konseptin puuttuminen, joka vaikuttaa myös viiden muun vaiheen puuttumiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4415]