“Toivon, että tästä maasta ei löydy opettajaa, joka näitä ei varhennetussa kieltenopetuksessa käyttäisi.” Varhennettu englannin kielenopetus leikillisestä näkökulmasta
Sirviö, Jenni (2024)
Sirviö, Jenni
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091170589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091170589
Tiivistelmä
A1-kieltä on vuodesta 2020 lähtien opetettu valtakunnallisesti jo ensimmäiseltä luokalta lähtien. Tämä tutkielma pyrkii tarkastelemaan, miten englantia opetetaan varhennetusti, miten alkuopetuksen opettajat hyödyntävät leikillisiä ja pelillisiä opetusmenetelmiä varhennetun kielenopetuksessa ja miksi. Aiheen merkittävyys liittyy etenkin sen ajankohtaisuuteen, sillä valtakunnallista A1-kieltä on opetettu 1.-luokalta lähtien vasta neljän vuoden ajan. Tutkielman tavoitteena on tarkastella varhennetun kielenopetusta ja tuoda julki leikillisiä keinoja, joilla opettajat opettavat kieltä alkuopetuksessa sekä perusteluja niiden käytölle. Tutkimus keskittyy tutkimaan englannin kielenopetusta A1-kielenä.
Päätutkimuskysymyksiä on kaksi ja ne ovat: Mistä varhennettu kielenopetus koostuu alkuopetuksessa opettajien mukaan? Miten ja miksi opettajat hyödyntävät leikillisiä ja pelillisiä opetusmenetelmiä varhennetussa kielenopetuksessa? Teoria muodostuu varhennetun kielen opettamisen ulottuvuuksista, kuten sen perustelusta, käytänteistä ja kielen oppimisesta. Lisäksi teoria muodostuu leikillisen ja pelillisen oppimisen tematiikasta, jossa esittelen sitä opetusmenetelmänä ja miten se esiintyy perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa haastattelin neljää opettajaa puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella, jonka jaoin sähköpostitse rehtoreiden kautta englantia 1.- ja 2.-luokalla opettaville opettajille. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittavat, että leikillinen opetusmenetelmä on erittäin käytetty englannin kielen tunneilla ja suurin osa tuntien oppimisesta tapahtuu toiminnallisesti. Oppilaiden motivointi ja innostuminen kielen opiskelusta olivat merkittävimpiä perusteluja sille, miksi opettajat hyödyntävät leikillisiä opetusmenetelmiä. Varhennetussa englannin opetuksessa opetus keskittyy kuullun ymmärtämisen ja suullisen kielitaidon kehittämiseen. Sanasto ja kielen perusteet ovat opetuksen keskiössä ja oppilaat tekevät paljon vuorovaikutteisia harjoitteita. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tulevien materiaalien suunnittelussa ja tuloksista voi saada ideoita englannin kielenopetukseen toiminnallisesti.
Päätutkimuskysymyksiä on kaksi ja ne ovat: Mistä varhennettu kielenopetus koostuu alkuopetuksessa opettajien mukaan? Miten ja miksi opettajat hyödyntävät leikillisiä ja pelillisiä opetusmenetelmiä varhennetussa kielenopetuksessa? Teoria muodostuu varhennetun kielen opettamisen ulottuvuuksista, kuten sen perustelusta, käytänteistä ja kielen oppimisesta. Lisäksi teoria muodostuu leikillisen ja pelillisen oppimisen tematiikasta, jossa esittelen sitä opetusmenetelmänä ja miten se esiintyy perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa haastattelin neljää opettajaa puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella, jonka jaoin sähköpostitse rehtoreiden kautta englantia 1.- ja 2.-luokalla opettaville opettajille. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittavat, että leikillinen opetusmenetelmä on erittäin käytetty englannin kielen tunneilla ja suurin osa tuntien oppimisesta tapahtuu toiminnallisesti. Oppilaiden motivointi ja innostuminen kielen opiskelusta olivat merkittävimpiä perusteluja sille, miksi opettajat hyödyntävät leikillisiä opetusmenetelmiä. Varhennetussa englannin opetuksessa opetus keskittyy kuullun ymmärtämisen ja suullisen kielitaidon kehittämiseen. Sanasto ja kielen perusteet ovat opetuksen keskiössä ja oppilaat tekevät paljon vuorovaikutteisia harjoitteita. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tulevien materiaalien suunnittelussa ja tuloksista voi saada ideoita englannin kielenopetukseen toiminnallisesti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4444]