“Että kavelilla on hyvä olla eikä saa kiusata muita” - Esikoululaisten ajatuksia turvataidoista
Laukkanen, Anni (2024)
Laukkanen, Anni
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091371203
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091371203
Tiivistelmä
Turvataitokasvatus on lasten omien voimavarojen ja selviytymiskeinojen laaja-alaista vahvistamista, joiden sisältöihin kuuluu erilaisten turvataitojen harjoittelua. Olen tässä tutkimuksessa lähestynyt turvataitoja käytännöllisestä näkökulmasta ja toteutin laadullisen, etnografisen tutkimuksen. Päätutkimuskysymykseni on “Millaisena turvataidot näyttäytyvät esikoululaisten puheessa ja toiminnassa turvataitoja koskevissa opetustuokiossa?”. Tavoitteena oli selvittää, millaisena turvataidot näyttäytyvät esikoululaisten puheessa turvataitojen pohjalta suunniteltujen oppituokioiden mukaan. Teoriana toimii turvataitokasvatus, pienten lasten seksuaalikasvatus eli kehotunnekasvatus sekä esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, jotka ohjaavat esiopetuksen toimintaa. Aineistona tutkimuksessa toimii opetustuokioista kuvattu videomateriaali, kenttämuistiinpanot sekä kolme lasten lyhyttä ryhmähaastattelua. Tutkimukseni koostui kolmesta opetustuokiosta, jotka suunnittelin yhdessä esiopetusryhmän opettajan kanssa. Suunnittelussa hyödynsimme Lajusen, Andellin ja Ylenius-Lehtosen (2019) tuottamaa oppimateriaaliteosta ”Tunne- ja turvataitoja lapsille”, jonka tavoitteena on tarjota kouluille ja päiväkodeille helposti käyttöön otettavaa turvallisuuspainotteista materiaalia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 11 esiopetusikäistä lasta.
Hyödynsin tutkimuksessani sisällönanalyysia. Ryhmittelin tutkimusaineistoni kolmeen lasten ajatuksia kuvaavaan kategoriaan. Tutkimuksen mukaan turvataidot näyttäytyivät lasten ajatuksissa omien rajojen ja oikeuksien tunnistamisena ja puolustamisena sekä erilaisina ihmissuhteina. Omiin rajoihin kuului kehon koskemattomuus, uimapukusääntö sekä mukavan ja epämukavan kosketuksen tunnistaminen. Omien oikeuksien puolustamisessa korostuivat kolmen kohdan sääntö ja sen vaiheet, etenkin verbaaliset kiellot. Ihmissuhteiden turvallisuuteen liittyen lapset keskustelivat perheenjäsenistä, sukulaisista ja tuntemattomista ihmisistä. Erityisesti läheisten ihmissuhteiden, kuten perheenjäsenten ja sukulaisten merkitys korostui turvallisuudesta puhuttaessa. Lapset olivat oppineet turvataitoja kotoa, päiväkodista sekä opetusvideoista. Tutkimukseni tuloksia on mahdollista soveltaa käytäntöön eli turvataitokasvatuksen toteuttamiseen ja sen kehittämiseen. Tulosten avulla voidaan pohtia, millaisia sisältöjä turvataitokasvatuksessa tulisi painottaa eli mitkä asiat ovat lapsille jo tuttuja ja mitkä sisällöt heitä kiinnostavat. Jokaisella lapsella on oikeus saada turvataitokasvatusta.
Hyödynsin tutkimuksessani sisällönanalyysia. Ryhmittelin tutkimusaineistoni kolmeen lasten ajatuksia kuvaavaan kategoriaan. Tutkimuksen mukaan turvataidot näyttäytyivät lasten ajatuksissa omien rajojen ja oikeuksien tunnistamisena ja puolustamisena sekä erilaisina ihmissuhteina. Omiin rajoihin kuului kehon koskemattomuus, uimapukusääntö sekä mukavan ja epämukavan kosketuksen tunnistaminen. Omien oikeuksien puolustamisessa korostuivat kolmen kohdan sääntö ja sen vaiheet, etenkin verbaaliset kiellot. Ihmissuhteiden turvallisuuteen liittyen lapset keskustelivat perheenjäsenistä, sukulaisista ja tuntemattomista ihmisistä. Erityisesti läheisten ihmissuhteiden, kuten perheenjäsenten ja sukulaisten merkitys korostui turvallisuudesta puhuttaessa. Lapset olivat oppineet turvataitoja kotoa, päiväkodista sekä opetusvideoista. Tutkimukseni tuloksia on mahdollista soveltaa käytäntöön eli turvataitokasvatuksen toteuttamiseen ja sen kehittämiseen. Tulosten avulla voidaan pohtia, millaisia sisältöjä turvataitokasvatuksessa tulisi painottaa eli mitkä asiat ovat lapsille jo tuttuja ja mitkä sisällöt heitä kiinnostavat. Jokaisella lapsella on oikeus saada turvataitokasvatusta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4444]