Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Oli niin mukavaa, etten olis halunnu lopettaa vieläkään” Taideperustainen toimintatutkimus aikuisen kuvallista ilmaisua tukemassa

Palola, Tiina (2024)

 
Avaa tiedosto
Palola_Tiina.pdf (5.330Mt)
Lataukset: 


Palola, Tiina
Lapin yliopisto
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092174198
Tiivistelmä
Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta
Työn nimi: “Oli niin mukavaa, etten olis halunnu lopettaa vieläkään”
Taideperustainen toimintatutkimus aikuisen kuvallista ilmaisua tukemassa
Tekijä: Tiina Palola
Koulutusohjelma/oppiaine: Kuvataidekasvatus
Työn laji: Pro gradu -tutkielma
Sivumäärä: 56, liitteiden lukumäärä 3
Vuosi: 2024

Tiivistelmä:

Pro gradu -tutkielmani käsittelee aikuisen kuvallista ilmaisua ja niitä ohjattuja tapoja, jotka helpottavat ilmaisun vapautumista. Lähtökohtana on mielenkiintoni siihen, miksi suuri osa aikuisista kokee olevansa huonoja piirtäjiä ja millaisilla harjoituksilla aikuista voisi parhaiten kannustaa kuvan tekemisen pariin. Teoreettinen viitekehykseni rakentuu kuvallisen ilmaisun kehittymisen ja kasvatuksen äärelle.

Tutkimusstrategiana toimii taideperustainen toimintatutkimus. Aineistona on aikuisryhmän tekemät kuvallisen ilmaisun harjoitukset ja niistä syntyneet havaintomuistiinpanot. Tutkimukseni kysyy millaisilla kuvataideharjoituksilla saavutetaan onnistumisen tunne ja motivaatio, kun kyseessä ovat aikuiset. Suunnittelemieni ja ohjaamieni harjoitusten tavoiteena oli saada aikaan muutos osallistujien mielissä ja asenteissa. Pyrin siihen, että harjoitusten myötä hyväksyntä omia taitoja ja tekemisen tapoja kohtaan lisääntyy ja motivaatio kuvan tekemiseen kasvaa.

Aineistoni osoittaa, että aikuisten motivaatio kuvalliseen ilmaisuun syntyy tilan, ajankohdan, ohjauksen ja vuorovaikutuksen luomasta yhteisvaikutuksesta. Itseilmaisuun perustuvat harjoitukset toimivat aikuisille hyvin ja yhteiset tarkasteluhetket ja kuvan tekemiseen liittyvä keskustelu kannustaa ja innostaa eteenpäin.


Avainsanat: kuvallinen ilmaisu, taidekasvatusmallit, itsekasvatus, minäpystyvyys
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4671]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste