Kulttuurihyvinvointia monialaisesti: Taideperustainen toimintatutkimus opintokokonaisuuden kehittämisestä sosiaalialan opiskelijoille ja taiteidenalojen opiskelijoille
Sutinen, Reetta (2024-09-22)
Sutinen, Reetta
Lapin yliopisto
22.09.2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092274260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092274260
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee opintokokonaisuuden kehittämistä, missä tarkastellaan taiteen soveltavaa käyttöä sosiaalialalla. Tutkimus rakentuu Lapin Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutetun yhteisötaideprojektin ympärille. Tutkimusstrategiana toimii taideperustainen toimintatutkimus, joka kohdistuu yhteisöllisen taidekasvatuksen prosesseihin sekä kokemuksellisen taideoppimisen ja transformatiivisen oppimisen menetelmien soveltamiseen.
Opintokokonaisuudessa toteutettiin kolmelle sosionomiopiskelijaryhmälle ja yhdelle Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opiskelijaryhmälle kaksi neljän tunnin työpajaa. Taiteiden tiedekunnan opiskelijaryhmä osallistui toiseen työpajapäivään yhdessä yhden sosionomi-ryhmän kanssa. Opintokokonaisuus muodostui taiteen hyvinvointivaikutus-diskurssissa vakiintuneen kulttuurihyvinvointi-termin ympärille. Toiminta perustui taiteen hyvinvointia ja oppimista edistävien piirteiden hyödyntämiseen osana taideperustaista toimintaa. Tutkimuksen aineistotriangulaatio muodostuu opintokokonaisuuden suunnittelusta, niiden aikana kerätyistä havainnoista ja dokumenteista sekä sen päätteeksi saaduista opiskelijoiden palauteäänitteistä ja oppimispäiväkirjoista.
Tutkimuksessa etsittiin teoriaohjaavan analyysin kautta vastauksia kysymykseen “Mitkä opintokokonaisuuden elementit edistävät taidelähtöisten menetelmien osaamista?”. Huomiota kiinnitettiin opiskelijoiden merkityksenantoihin kulttuurihyvinvoinnin merkityksestä sosiaalialalla ja heidän kokemuksistaan opintokokonaisuudessa. Tutkimuksessa muodostettu toimintamalli tiivistää tutkimuksen tulokset. Toimivan opintokokonaisuuden keskeisimpinä tekijöinä näyttäytyy onnistumisen kokemukset, taidesuhteen syveneminen, henkilökohtaisten kokemusten huomioiminen, monialainen yhteistyö, toiminnan leikkisyys, yhdessä oppiminen sekä taidelähtöisen toiminnan merkitys osana sosionomien ammatillista osaamista. Opintokokonaisuus mahdollisti opiskelijoille kokemuksellisen ja taideperustaisen tavan oppia sekä kulttuurihyvinvoinnin kokemista, ilon tunteita, ryhmäytymistä ja oivalluksia.
Opintokokonaisuudessa toteutettiin kolmelle sosionomiopiskelijaryhmälle ja yhdelle Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opiskelijaryhmälle kaksi neljän tunnin työpajaa. Taiteiden tiedekunnan opiskelijaryhmä osallistui toiseen työpajapäivään yhdessä yhden sosionomi-ryhmän kanssa. Opintokokonaisuus muodostui taiteen hyvinvointivaikutus-diskurssissa vakiintuneen kulttuurihyvinvointi-termin ympärille. Toiminta perustui taiteen hyvinvointia ja oppimista edistävien piirteiden hyödyntämiseen osana taideperustaista toimintaa. Tutkimuksen aineistotriangulaatio muodostuu opintokokonaisuuden suunnittelusta, niiden aikana kerätyistä havainnoista ja dokumenteista sekä sen päätteeksi saaduista opiskelijoiden palauteäänitteistä ja oppimispäiväkirjoista.
Tutkimuksessa etsittiin teoriaohjaavan analyysin kautta vastauksia kysymykseen “Mitkä opintokokonaisuuden elementit edistävät taidelähtöisten menetelmien osaamista?”. Huomiota kiinnitettiin opiskelijoiden merkityksenantoihin kulttuurihyvinvoinnin merkityksestä sosiaalialalla ja heidän kokemuksistaan opintokokonaisuudessa. Tutkimuksessa muodostettu toimintamalli tiivistää tutkimuksen tulokset. Toimivan opintokokonaisuuden keskeisimpinä tekijöinä näyttäytyy onnistumisen kokemukset, taidesuhteen syveneminen, henkilökohtaisten kokemusten huomioiminen, monialainen yhteistyö, toiminnan leikkisyys, yhdessä oppiminen sekä taidelähtöisen toiminnan merkitys osana sosionomien ammatillista osaamista. Opintokokonaisuus mahdollisti opiskelijoille kokemuksellisen ja taideperustaisen tavan oppia sekä kulttuurihyvinvoinnin kokemista, ilon tunteita, ryhmäytymistä ja oivalluksia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]