Opettajan ammatillisen kehittymisen tukeminen perehdytysprosessissa : tapaustutkimus koulun perehdyttämisen käytännöistä
Teulahti, Otso (2024)
Teulahti, Otso
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101580495
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101580495
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelin opettajan ammatillisen kehittymisen tukemista koulun perehdytysprosessissa. Tutkimuksessani tarkastelen opettajan ammatillisuutta mukaillen OVET-hankkeessa luotua moniulotteisen opettajan osaamisen prosessimallia (MAP-malli). Tutkimukseni lähestymistavaksi valikoitui laadullinen tapaustutkimus, joten tutkin opettajan ammatillisen kehittymisen perehdytysprosessin avulla. tukemista yhden tapauksen eli valitsemani koulun Tutkimusaineistoni koostui kaupungin yleisestä perehdytyssuunnitelmasta, koulun perehdytysmateriaalista sekä rehtorin, perehdyttäjän sekä kahden uuden opettajan haastatteluista.
Tutkimustulosten perusteella perehdytyksen tavoitteena on uuden opettajan integroiminen työyhteisöön ja yhteisen toimintakulttuurin luominen. Muodollisen perehdytyksen aikana keskitytään MAP-mallin mukaiseen kontekstuaaliseen tietoon eli käytännön asioihin, kuten työtehtäviin, työyhteisöön, koulun käytänteisiin ja järjestelmiin. MAP-mallin mukaista pedagogista tietoa, pedagogista sisältötietoa ja käytännöllistä tietoa käsitellään vähemmän, sillä pedagogisiin haasteisiin tukea saadaan ennen kaikkea työyhteisöltä muodollisen erehdytyksen ulkopuolella. Tutkimustulokset korostavat työyhteisön merkitystä tiedon välittäjänä ja tuen antajana, mutta tämä vaatii uudelta opettajalta omaa aktiivisuutta. Tulosten perusteella perehdytys näyttäytyy toimivana, mutta haasteita on sen riittävyydessä ja joustavuudessa.
Perehdytystä tulisi laajentaa koskemaan MAP-mallissa esitettyjä opettajan ammatillisen kehittymisen ulottuvuuksia kattavammin. Kyseisiä ulottuvuuksia oli näkyvissä tutkimuksen kohteena koulun perehdytysprosessissa, sillä ne näyttäytyivät perehdytyksen tavoitteissa ja toteutuivat ikään kuin tiedostamattomana osana perehdytysprosessia. Olisi kuitenkin tärkeää, että nämä tiedon ulottuvuudet tiedostettaisiin osaksi perehdytystä, jotta sitä voidaan tavoitteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida.
Tutkimustulosten perusteella perehdytyksen tavoitteena on uuden opettajan integroiminen työyhteisöön ja yhteisen toimintakulttuurin luominen. Muodollisen perehdytyksen aikana keskitytään MAP-mallin mukaiseen kontekstuaaliseen tietoon eli käytännön asioihin, kuten työtehtäviin, työyhteisöön, koulun käytänteisiin ja järjestelmiin. MAP-mallin mukaista pedagogista tietoa, pedagogista sisältötietoa ja käytännöllistä tietoa käsitellään vähemmän, sillä pedagogisiin haasteisiin tukea saadaan ennen kaikkea työyhteisöltä muodollisen erehdytyksen ulkopuolella. Tutkimustulokset korostavat työyhteisön merkitystä tiedon välittäjänä ja tuen antajana, mutta tämä vaatii uudelta opettajalta omaa aktiivisuutta. Tulosten perusteella perehdytys näyttäytyy toimivana, mutta haasteita on sen riittävyydessä ja joustavuudessa.
Perehdytystä tulisi laajentaa koskemaan MAP-mallissa esitettyjä opettajan ammatillisen kehittymisen ulottuvuuksia kattavammin. Kyseisiä ulottuvuuksia oli näkyvissä tutkimuksen kohteena koulun perehdytysprosessissa, sillä ne näyttäytyivät perehdytyksen tavoitteissa ja toteutuivat ikään kuin tiedostamattomana osana perehdytysprosessia. Olisi kuitenkin tärkeää, että nämä tiedon ulottuvuudet tiedostettaisiin osaksi perehdytystä, jotta sitä voidaan tavoitteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4671]