Strategian rakentuminen sesonkiravintolan arjen työssä
Heikkilä, Vilma (2024)
Heikkilä, Vilma
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102987775
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102987775
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkimukseni tavoitteena on löytää arjen tekoja ja toimia, joista pienen ravintolayrityksen strategia muodostuu. Tarkastelen erityisesti sitä, miten hyvä asiakaspalvelu, joka on strategian kulmakiviä tässä liiketoiminnassa, rakentuu arjen teoista. Tutkimukseni sijoittuu strategiatutkimuksen alalle ja erityisesti se kiinnittyy strategia käytäntönä –tutkimussuuntaukseen. Case –yrityksenä toimii sesonkiravintola eteläsuomalaisessa kaupungissa, joka on kesäisin vilkas turistikohde. Aineiston keräsin yrityksen kuudelta eri rooleissa olevilta työntekijöiltä puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Kaikki haastateltavat olivat haastatteluiden tekohetkellä töissä case –yrityksessä.
Esittelen viisi eri teemaa arjen toimista, joista strategia yrityksessä muodostuu: hyvää kommunikointia kollegoiden kanssa, kaikki ponnistelevat yhdessä, luottamus syntyy teoissa, ammattilaiset reagoivat onnistuneesti ja ongelmanratkaisua kiireessä. Aineistoa analysoidessa huomasin näiden rakentavan asiakaspalvelua ja siten organisaation strategiaa. Haastattelut analysoin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tavoitteenani oli tarkastella arjen tekoja, joskus jopa huomaamattomia ja tiedostamattomiakin toimia, joiden voidaan nähdä muodostavan strategiaa. Analyysin perusteella voidaan todeta strategian rakentuvan tutkimuksen case –yrityksessä arjen teoissa. Tutkimuksessa on otettu huomioon myös suunnitellun strategian piirteitä, joiden avulla yrityksen tavoite, asiakaskunta sekä tarjooma tulevat esille.
Tutkimuksessa väitetään, että strategia voi muodostua arjen tekojen ja toimien kautta. Pienyrityksissä strategiaa ei välttämättä suunnitella ja toteuteta järjestelmällisesti, vaan onnistuneet toimet ja toimintatavat otetaan käyttöön, ja epäonnistumisista opitaan ja kehitetään toimivampia ratkaisuja. Haastateltavien työntekijöiden kertomana tulee loistavasti esille se, miten johdolta tuleva tulevan strategian ollessa epäselvä, strategia alkaa muodostua arjen teoissa. Strategian epäselvyyden työntekijät kokivat välillä uuvuttavana ja rankkana, mutta he kokivat selviävänsä omien taitojensa ansiosta.
Esittelen viisi eri teemaa arjen toimista, joista strategia yrityksessä muodostuu: hyvää kommunikointia kollegoiden kanssa, kaikki ponnistelevat yhdessä, luottamus syntyy teoissa, ammattilaiset reagoivat onnistuneesti ja ongelmanratkaisua kiireessä. Aineistoa analysoidessa huomasin näiden rakentavan asiakaspalvelua ja siten organisaation strategiaa. Haastattelut analysoin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tavoitteenani oli tarkastella arjen tekoja, joskus jopa huomaamattomia ja tiedostamattomiakin toimia, joiden voidaan nähdä muodostavan strategiaa. Analyysin perusteella voidaan todeta strategian rakentuvan tutkimuksen case –yrityksessä arjen teoissa. Tutkimuksessa on otettu huomioon myös suunnitellun strategian piirteitä, joiden avulla yrityksen tavoite, asiakaskunta sekä tarjooma tulevat esille.
Tutkimuksessa väitetään, että strategia voi muodostua arjen tekojen ja toimien kautta. Pienyrityksissä strategiaa ei välttämättä suunnitella ja toteuteta järjestelmällisesti, vaan onnistuneet toimet ja toimintatavat otetaan käyttöön, ja epäonnistumisista opitaan ja kehitetään toimivampia ratkaisuja. Haastateltavien työntekijöiden kertomana tulee loistavasti esille se, miten johdolta tuleva tulevan strategian ollessa epäselvä, strategia alkaa muodostua arjen teoissa. Strategian epäselvyyden työntekijät kokivat välillä uuvuttavana ja rankkana, mutta he kokivat selviävänsä omien taitojensa ansiosta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4671]