”Liikkeelle paneva voima” – toisen korkeakoulututkinnon suorittamisen sisäiset motivaatiotekijät itsemääräämisteorian näkökulmasta
Rautio, Jenna (2024)
Rautio, Jenna
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024103088032
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024103088032
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, mikä saa yksilön suorittamaan toisen korkeakoulututkinnon töiden ja muun elämän ohella. Tutkielmani tarkoitus on kuvata toisen korkeakoulututkinnon suorittavien tutkintoon hakeutumista ja sen suorittamista itsemääräämisteorian psykologisten perustarpeiden näkökulmasta. Aikaisempaa tutkimusta toisen korkeakoulututkinnon suorittamisen sisäisestä motivaatiosta löytyy suomalaisesta tutkimuskirjallisuudesta niukasti.
Keräsin empiirisen aineiston haastattelemalla 11:sta Lapin yliopiston opiskelijaa, jotka suorittavat toista korkeakoulututkintoa töiden ohella. Aineiston analyysimenetelmäksi valitsin teoriaohjaavan sisällönanalyysin, sillä se mahdollistaa teorian ja aineiston joustavan yhdistelyn, mitä voidaan pitää perusteltuna aikaisemman tutkimustiedon ollessa niukkaa. Analyysi alistetaan teorialle myöhemmässä vaiheessa, kun alakategorioita jaotellaan yläkategorioiden alaisiksi. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin valintaan vaikutti myös se, että analyysin tavoitteena on luoda mahdollisuus tuottaa itsemääräämisteoriaa hyödyntäen uutta näkökulmaa toiseen korkeakoulututkintoon liittyvistä motivaatiotekijöistä.
Tutkielmani tuloksena tunnistin 31 sisäisen motivaatiotekijää. Tuloksieni mukaan autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden psykologiset perustarpeet muodostavat tutkinnon suorittamisen sisäistä motivaatiota. Sisäinen motivaatio voi muodostua eri tekijöistä ja se tuloksieni mukaan on yksilökohtaista. Sisäisen motivaatiotekijät näyttäytyvät liikkeelle panevina voimina tai ruokkivat jo olemassa olevaa sisäistä motivaatiota. Sisäisen motivaatiotekijät voivat olla myös päällekkäisiä ja ruokkia toisiaan. Toisen korkeakoulututkinnon suorittamisen sisäinen motivaatio on summa useista sisäisistä motivaatiotekijöistä.
Keräsin empiirisen aineiston haastattelemalla 11:sta Lapin yliopiston opiskelijaa, jotka suorittavat toista korkeakoulututkintoa töiden ohella. Aineiston analyysimenetelmäksi valitsin teoriaohjaavan sisällönanalyysin, sillä se mahdollistaa teorian ja aineiston joustavan yhdistelyn, mitä voidaan pitää perusteltuna aikaisemman tutkimustiedon ollessa niukkaa. Analyysi alistetaan teorialle myöhemmässä vaiheessa, kun alakategorioita jaotellaan yläkategorioiden alaisiksi. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin valintaan vaikutti myös se, että analyysin tavoitteena on luoda mahdollisuus tuottaa itsemääräämisteoriaa hyödyntäen uutta näkökulmaa toiseen korkeakoulututkintoon liittyvistä motivaatiotekijöistä.
Tutkielmani tuloksena tunnistin 31 sisäisen motivaatiotekijää. Tuloksieni mukaan autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden psykologiset perustarpeet muodostavat tutkinnon suorittamisen sisäistä motivaatiota. Sisäinen motivaatio voi muodostua eri tekijöistä ja se tuloksieni mukaan on yksilökohtaista. Sisäisen motivaatiotekijät näyttäytyvät liikkeelle panevina voimina tai ruokkivat jo olemassa olevaa sisäistä motivaatiota. Sisäisen motivaatiotekijät voivat olla myös päällekkäisiä ja ruokkia toisiaan. Toisen korkeakoulututkinnon suorittamisen sisäinen motivaatio on summa useista sisäisistä motivaatiotekijöistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]