Miksi opettajat menevät opettajanhuoneeseen? : opettajien näkemyksiä heidän opettajanhuoneestaan
Alanen, Roosa (2024)
Alanen, Roosa
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111391426
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111391426
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee opettajien käsityksiä heidän opettajanhuoneestaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miksi opettajat menevät opettajanhuoneeseen. Lisäksi olin kiinnostunut mitä vaikuttavia tekijöitä opettajanhuoneeseen menemiselle opettajat nostavat vastauksissaan esille. Työyhteisöllä on olennainen merkitys työntekijöiden ja organisaation toimintaan. Opettajien työyhteisö kokoontuu usein opettajanhuoneessa, joten on kiinnostavaa, miten opettajat kuvailevat opettajanhuonetta ja sen roolia heidän arjessaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2024. Tutkittavana oli yhden koulun opettajat, jotka käyttivät yhtä ja samaa opettajanhuonetta. Tutkimuskyselyyn vastasi 14 opettajaa. Aineiston analyysi suoritettiin hyödyntämällä fenomenografista analyysiä ja kategorisointia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat menevät opettajanhuoneeseen neljästä eri syystä, joita olivat kahvi ja syöminen, kollegat ja aikuisseura, tauon tarve ja työasioiden hoitaminen. Erityisesti kollegoiden ja aikuisseuran merkitys oli opettajien vastauksissa suuri. Opettajanhuoneeseen menemiseen vaikuttavia tekijöitä olivat kollegat, ilmapiiri, sisustus, tilan koko ja sen puitteet sekä aika. Opettajanhuone antaa tutkimuksen mukaan opettajille erityisesti voimaa ja energiaa työpäivään.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2024. Tutkittavana oli yhden koulun opettajat, jotka käyttivät yhtä ja samaa opettajanhuonetta. Tutkimuskyselyyn vastasi 14 opettajaa. Aineiston analyysi suoritettiin hyödyntämällä fenomenografista analyysiä ja kategorisointia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat menevät opettajanhuoneeseen neljästä eri syystä, joita olivat kahvi ja syöminen, kollegat ja aikuisseura, tauon tarve ja työasioiden hoitaminen. Erityisesti kollegoiden ja aikuisseuran merkitys oli opettajien vastauksissa suuri. Opettajanhuoneeseen menemiseen vaikuttavia tekijöitä olivat kollegat, ilmapiiri, sisustus, tilan koko ja sen puitteet sekä aika. Opettajanhuone antaa tutkimuksen mukaan opettajille erityisesti voimaa ja energiaa työpäivään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4793]