”Yhteisopettajuuden tulee enemmän antaa kuin ottaa" : alakoulun opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
Ylikärppä, Anneli (2024)
Ylikärppä, Anneli
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111794637
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111794637
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelin alakoulun opettajien yhteisopettajuutta. Tavoitteena oli selvittää yksittäisten opettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopettajuuteen liittyvistä myönteisistä seikoista sekä yhteisopettajuuden haasteista. Tein yksilöhaastattelut viidelle alakoulun opettajalle, joilla oli pitkä kokemus yhteisopettajuudesta. Teemahaastattelun sekä tarkentavan kyselyn avulla keräsin opettajien kokemustietoa niistä asioista, jotka heidän näkemyksensä mukaan mahdollistavat hyvän yhteisopettajuuden ja mitkä asiat puolestaan estävät toimivan yhteisopettajuuden toteutumisen.
Sovelsin laadullisessa pro gradu -tutkielmassani fenomenografista lähestymistapaa. Tavoitteena oli tarkasteltavan ilmiön ymmärtäminen kohteena olevien henkilöiden kokemusten ja käsitysten kautta, johon fenomenografinen lähestymistapa tarjosi mahdollisuuden. Keskityin tutkielmassani varsin pieneen tarkoituksenmukaisesti valittuun kohdejoukkoon, jonka tuottamaa aineistoa analysoin mahdollisimman perusteellisesti. Muodostin fenomenografiselle analyysille tyypillisen kuvauskategoriakokonaisuuden, jossa kohteena olleet käsitykset olivat hierarkkisessa suhteessa toisiinsa.
Tulokset osoittivat, että yhteisopettajuuden onnistumisen kannalta tärkeimmiksi koettiin luottamus ja kunnioitus toisen ammattilaisen asiantuntijuutta kohtaan sekä avoimuus. Tietoa tulee jakaa ja tilanteista tulee keskustella avoimesti, jotta saadaan yhteinen näkemys tavoitteena olevan päämäärän saavuttamisesta. Onnistuneessa yhteisopettajuudessa ideat jalostuvat, aikaa säästyy ja tehokkuus lisääntyy. Ajankäyttöä hallitaan paremmin ja oma ammatillisuus kasvaa. Niin työn hyvät kuin huonotkin puolet jaetaan yhdessä, jolloin opettajien työhyvinvointi kasvaa. Opettajilla oli käsitys, että yhteisopetuksen myötä oppilaat saavat yksilöllisempää ja kohdennetumpaa huomiota sekä tukea. Opettaminen koettiin monipuolisemmaksi ja toiminnallisemmaksi, josta varsinkin tuen tarpeessa olevat oppilaat hyötyvät eniten. Opettajat korostivat myös resurssien ja hallinnollisen tuen merkitystä toimivan yhteisopettajuuden taustalla.
Sovelsin laadullisessa pro gradu -tutkielmassani fenomenografista lähestymistapaa. Tavoitteena oli tarkasteltavan ilmiön ymmärtäminen kohteena olevien henkilöiden kokemusten ja käsitysten kautta, johon fenomenografinen lähestymistapa tarjosi mahdollisuuden. Keskityin tutkielmassani varsin pieneen tarkoituksenmukaisesti valittuun kohdejoukkoon, jonka tuottamaa aineistoa analysoin mahdollisimman perusteellisesti. Muodostin fenomenografiselle analyysille tyypillisen kuvauskategoriakokonaisuuden, jossa kohteena olleet käsitykset olivat hierarkkisessa suhteessa toisiinsa.
Tulokset osoittivat, että yhteisopettajuuden onnistumisen kannalta tärkeimmiksi koettiin luottamus ja kunnioitus toisen ammattilaisen asiantuntijuutta kohtaan sekä avoimuus. Tietoa tulee jakaa ja tilanteista tulee keskustella avoimesti, jotta saadaan yhteinen näkemys tavoitteena olevan päämäärän saavuttamisesta. Onnistuneessa yhteisopettajuudessa ideat jalostuvat, aikaa säästyy ja tehokkuus lisääntyy. Ajankäyttöä hallitaan paremmin ja oma ammatillisuus kasvaa. Niin työn hyvät kuin huonotkin puolet jaetaan yhdessä, jolloin opettajien työhyvinvointi kasvaa. Opettajilla oli käsitys, että yhteisopetuksen myötä oppilaat saavat yksilöllisempää ja kohdennetumpaa huomiota sekä tukea. Opettaminen koettiin monipuolisemmaksi ja toiminnallisemmaksi, josta varsinkin tuen tarpeessa olevat oppilaat hyötyvät eniten. Opettajat korostivat myös resurssien ja hallinnollisen tuen merkitystä toimivan yhteisopettajuuden taustalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]