Työhyvinvointi yhteisopettajuudessa
Kangaskorte, Ilona; Liuksiala, Wilhelmiina (2024)
Kangaskorte, Ilona
Liuksiala, Wilhelmiina
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111794661
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111794661
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmamme tutkii työhyvinvointia yhteisopettajuudessa. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi yhteisopetuksessa toimivat opettajat kokevat työhyvinvointinsa. Selvitimme myös, millaisia yhteisopettajuuden malleja opettajat ovat hyödyntäneet, mitkä tekijät tukevat työhyvinvointia yhteisopettajuudessa ja mitkä taas heikentävät. Lisäksi halusimme saada selville, miten kohdehenkilöt määrittelevät yhteisopettajuuden ja työhyvinvoinnin. Ajatuksemme tutkimukseen lähti opettajien kuormittuneisuudesta ja lisääntyneestä työmäärästä. Halusimme saada selville, auttaako yhteisopettajuus työtapana opettajia jaksamaan työssään paremmin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu yhteisopettajuuden ja työhyvinvoinnin tutkimuksesta. Yhteisopettajuudella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kahden tai useamman opettajan välistä tasavertaista yhteistyötä. Työhyvinvoinnilla tarkoitetaan taas opettajien kokemaa yleistä hyvinvointia työpaikalla ja työhön liittyvissä tehtävissä. Suoritimme laadullisen tutkimuksen haastattelemalla neljää yhteisopetuksessa toimivaa opettajaa. Aineisto on kerätty ke-vään 2024 aikana. Haastateltavat toimivat opettajina eri puolilla Suomea. Toteutimme haastattelut puolistukturoituna teemahaastatteluna etänä Teamsin välityksellä. Analysoimme haastattelut sisällönanalyysin avulla.
Analyysin ja vastausten perusteella kohdehenkilöinä yhteisopetuksessa toimivat opettajat kokevat työhyvinvointinsa hyväksi. Työhyvinvointi koetaan positiivisena, sillä opettajat ovat lähteneet vapaaehtoisesti omasta halusta toteuttamaan yhteisopetusta. Tuloksien mukaan koulun johdon eli rehtorin toiminta vaikuttaa merkittävästi opettajien kokemaan hyvinvointiin yhteisopettajuudessa. Opettajat korostivat rehtorin roolia ja toivat esille myös sen, että esihenkilöiden toiminnassa on usein parannettavaa. Tutkimuksessa opettajat nostivat esiin toimivat tilat yhteisopetuksen toteuttamiseen ja lukujärjestykselliset asiat. Etenkin lukujärjestyksen yhdenmukaisuuteen vaikuttaa rehtori. Näiden ollessa kunnossa on yhteisopetusta helpompaa lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan. Hyvään työhyvinvointiin kohdehenkilöillä vaikuttaa myös sopiva työpari ja yhteistyön sujuvuus. Kohdehenkilöillä ei ole ollut ongelmia työparin kanssa, mikä vaikuttaa positiivisesti onnistuneeseen yhteistyöhön. Vastuun jakaminen on yksi suuri syy siihen, miksi kohdehenkilöt kokevat työhyvinvointinsa yhteisopetuksessa hyväksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu yhteisopettajuuden ja työhyvinvoinnin tutkimuksesta. Yhteisopettajuudella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kahden tai useamman opettajan välistä tasavertaista yhteistyötä. Työhyvinvoinnilla tarkoitetaan taas opettajien kokemaa yleistä hyvinvointia työpaikalla ja työhön liittyvissä tehtävissä. Suoritimme laadullisen tutkimuksen haastattelemalla neljää yhteisopetuksessa toimivaa opettajaa. Aineisto on kerätty ke-vään 2024 aikana. Haastateltavat toimivat opettajina eri puolilla Suomea. Toteutimme haastattelut puolistukturoituna teemahaastatteluna etänä Teamsin välityksellä. Analysoimme haastattelut sisällönanalyysin avulla.
Analyysin ja vastausten perusteella kohdehenkilöinä yhteisopetuksessa toimivat opettajat kokevat työhyvinvointinsa hyväksi. Työhyvinvointi koetaan positiivisena, sillä opettajat ovat lähteneet vapaaehtoisesti omasta halusta toteuttamaan yhteisopetusta. Tuloksien mukaan koulun johdon eli rehtorin toiminta vaikuttaa merkittävästi opettajien kokemaan hyvinvointiin yhteisopettajuudessa. Opettajat korostivat rehtorin roolia ja toivat esille myös sen, että esihenkilöiden toiminnassa on usein parannettavaa. Tutkimuksessa opettajat nostivat esiin toimivat tilat yhteisopetuksen toteuttamiseen ja lukujärjestykselliset asiat. Etenkin lukujärjestyksen yhdenmukaisuuteen vaikuttaa rehtori. Näiden ollessa kunnossa on yhteisopetusta helpompaa lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan. Hyvään työhyvinvointiin kohdehenkilöillä vaikuttaa myös sopiva työpari ja yhteistyön sujuvuus. Kohdehenkilöillä ei ole ollut ongelmia työparin kanssa, mikä vaikuttaa positiivisesti onnistuneeseen yhteistyöhön. Vastuun jakaminen on yksi suuri syy siihen, miksi kohdehenkilöt kokevat työhyvinvointinsa yhteisopetuksessa hyväksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]