Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etätyöosaamisen kehittäminen henkilöstöjohtamisen keinoin

Tuomi, Riika (2024)

 
Avaa tiedosto
Tuomi_Riika.pdf (784.7Kt)
Lataukset: 


Tuomi, Riika
Lapin yliopisto
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241211101330
Tiivistelmä
Tämä maisteritutkielma käsittelee etätyöosaamisen kehittämistä henkilöstöjohtamisen keinoilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Etätyö on joustava työn tekemisen muoto, jota on tutkittu paljon. Etätyöosaamista ei ole tutkittu vielä yhtä paljon, jonka vuoksi osaamisen kehittämisen tutkimukselle tunnistettiin tarve. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista etätyö vaatii ja miten osaamisen kehittämistä voidaan henkilöstöjohtamisen keinoin tukea. Osaamisalueita löydettiin neljä: itsensä johtamisen taito, työn ja vapaa-ajan erottamisen taito, etäviestintätaidot sekä digitaaliset taidot. Tutkimus toi uutta tietoa tutkimuskentälle työn ja vapaa-ajan välisestä rajanvedosta, jonka on koettu hämärtyvän aiemman tutkimustiedon mukaan. Nyt se tunnistettiin taitona, jota tulee ylläpitää tai vahvistaa entisestään. Etätyön joustavuudesta on hyvä pitää kiinni, koska jos ehdot etätyölle ovat liian tiukat, työn mielekkyys ja sitä kautta työn imu katoaa. Itsensä johtamisen taidon merkitys korostui etätyössä. Myös etäviestintätaidot ja digitaaliset taidot tukevat etätyöntekijöitä heidän työssään. Henkilöstövoimavarojen johtamisen käytäntöjen todettiin olevan toimivia etätyöosaamisen kehittämiseksi. Etätyöntekijän sitoutuneisuutta organisaatioon sekä luottamusta esihenkilöön on tärkeää kasvattaa. Esihenkilön on tärkeää kartoittaa työntekijän osaaminen ja sitä kautta lähteä tukemaan osaamisen kehittymistä oikeilla keinoilla. Esihenkilön tulee kohdata työntekijät yksilöllisesti ja olla helposti tavoitettavissa etätöissä. Onnistumisen tunteen koettiin olevan merkittävä motivaation ruokkija etätyössä. Esihenkilö voi edesauttaa tavoitteisiin pääsemistä valmentavan johtamisen keinoin sekä antaa rakentavaa palautetta suoriutumisesta. Pääsääntöisesti yksilön tulee itse seurata itsensä johtamisen keinoin omaa tuloksellisuuttaan ja arvioida itsekriittisesti suoriutumistaan. Vuorovaikutuksen johtaminen on tarpeellista yksinjäämisen ehkäisemisessä sekä sosiaalisen verkoston ylläpidossa. Etäjohtamisen käytännön keinoja etätyöosaamisen kehittämiseen ovat luottamuksen rakentaminen, virtuaaliseen vuorovaikutukseen paneutuminen, etätyöskentelyvälineiden käytön osaaminen ja kouluttaminen, tavoitekeskustelujen pitäminen, oikean koulutusmenetelmän, -ajan ja -sijainnin valitseminen. Vastavuoroinen luottamus etätyöntekijän ja esihenkilön välillä koettiin olennaiseksi asiaksi. Tutkimus osoittaa, että etätyö koetaan positiiviseksi, suosituksi ja joustavaksi työn tekemisen muodoksi. Etätyön vuorovaikutuskäytänteiden lisätutkimukselle tunnistettiin tarve.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4670]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste