Esihenkilö nuoren työntekijän itsensä johtamisen tukena
Savela, Olga (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102006
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on pyrkiä selvittämään nuorten työntekijöiden kokemuksia siitä, miten esihenkilö voi tukea heidän itsensä johtamista, ja toisaalta sitä, mitkä ovat sellaisia itsensä johtamisen alueita, joihin ei kaivattu tukea. Lisäksi pyrin tutkielmallani nostamaan esille itsensä johtamisen tutkimuksen kehityssuuntia; virittämään keskustelua itsensä johtamisen yksilölähtöisyydestä kohti yksilön toimintaympäristöä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sen tieteenfilosofinen tausta pohjautuu kokemukselliseen ja konstruktivistiseen paradigmaan. Lisäksi kehityspsykologinen näkökulma sekä holistinen ihmiskäsitys ovat vaikuttaneet tutkielman tieteenteoreettiseen suuntaan.
Tutkielman tulokset vastaavat tutkimuskysymykseen: miten esihenkilö voi tukea nuoren työntekijän itsensä johtamista. Tulosten mukaan esihenkilö voi tukea nuorta työntekijää vahvistamalla työhön liittyvää hallinnan tunnetta tukemalla työn organisoinnissa, työhyvinvoinnissa sekä itsensä kehittämisessä. Toiseksi varmistamalla oman lähestyttävyytensä, esihenkilö tukee nuoren itsensä johtamista ja kokemusta tuen saatavuudesta. Kolmanneksi vaikuttamalla työpaikkakulttuuriin ilmapiirin ja palautekulttuurin kautta, esihenkilö voi vahvistaa kokemusta itsensä johtamisen mahdollisuuksista.
Tulokset puhuvat sen puolesta, että itsensä johtamisen tukea kaivataan, sillä ilman sitä kuormittavuuden kokemukset tulosten mukaan lisääntyvät. Tulokset saavat pääosin tukea aiemmasta itsensä johtamisen tutkimuksesta ja johtamisen tieteenteoriasta. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotan sekä yksilön ymmärryksen että yhteisön vaikutusten arvioinnin tarjoamia mahdollisuuksia itsensä johtamisen kehittymisen tukemisessa.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sen tieteenfilosofinen tausta pohjautuu kokemukselliseen ja konstruktivistiseen paradigmaan. Lisäksi kehityspsykologinen näkökulma sekä holistinen ihmiskäsitys ovat vaikuttaneet tutkielman tieteenteoreettiseen suuntaan.
Tutkielman tulokset vastaavat tutkimuskysymykseen: miten esihenkilö voi tukea nuoren työntekijän itsensä johtamista. Tulosten mukaan esihenkilö voi tukea nuorta työntekijää vahvistamalla työhön liittyvää hallinnan tunnetta tukemalla työn organisoinnissa, työhyvinvoinnissa sekä itsensä kehittämisessä. Toiseksi varmistamalla oman lähestyttävyytensä, esihenkilö tukee nuoren itsensä johtamista ja kokemusta tuen saatavuudesta. Kolmanneksi vaikuttamalla työpaikkakulttuuriin ilmapiirin ja palautekulttuurin kautta, esihenkilö voi vahvistaa kokemusta itsensä johtamisen mahdollisuuksista.
Tulokset puhuvat sen puolesta, että itsensä johtamisen tukea kaivataan, sillä ilman sitä kuormittavuuden kokemukset tulosten mukaan lisääntyvät. Tulokset saavat pääosin tukea aiemmasta itsensä johtamisen tutkimuksesta ja johtamisen tieteenteoriasta. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotan sekä yksilön ymmärryksen että yhteisön vaikutusten arvioinnin tarjoamia mahdollisuuksia itsensä johtamisen kehittymisen tukemisessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4604]