Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä rehtorien vaikutuksesta sosiaaliseen työhyvinvointiin
Peltokangas, Jaakko (2024)
Peltokangas, Jaakko
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241213102604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241213102604
Tiivistelmä
Johtamisella on tutkittu olevan vaikutusta luokanopettajien kokemaan kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin. Sosiaalinen työhyvinvointi on yksi kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin osa-alueista, johon vaikuttavat johtaminen sekä työyhteisö. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, millaisia käsityksiä ja kokemuksia vastavalmistuneilla luokanopettajilla on rehtorien vaikutuksesta sosiaaliseen työhyvinvointiin.
Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kahdeksalta vastavalmistuneelta luokanopettajalta. Tutkimus on toteutettu fenomenografisella tutkimusotteella ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että rehtorin rooli on vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemusten mukaan keskeinen sosiaalisen työhyvinvoinnin edistämisessä. Avoin ja kannustava työilmapiiri sekä yhteisöllisyyden tukeminen ovat ratkaisevia tekijöitä opettajien sosiaaliselle työhyvinvoinnille. Tutkimustuloksista nousee esiin viisi sosiaalisen työhyvinvoinnin kokemuksen kannalta merkittävää osa-aluetta (perehdytys, työyhteisöön integroituminen, vuorovaikutus, yhteisöllisyys ja ilmapiiri), joihin rehtori omalla toiminnallaan pystyy vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemusten mukaan vaikuttamaan.
Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kahdeksalta vastavalmistuneelta luokanopettajalta. Tutkimus on toteutettu fenomenografisella tutkimusotteella ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että rehtorin rooli on vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemusten mukaan keskeinen sosiaalisen työhyvinvoinnin edistämisessä. Avoin ja kannustava työilmapiiri sekä yhteisöllisyyden tukeminen ovat ratkaisevia tekijöitä opettajien sosiaaliselle työhyvinvoinnille. Tutkimustuloksista nousee esiin viisi sosiaalisen työhyvinvoinnin kokemuksen kannalta merkittävää osa-aluetta (perehdytys, työyhteisöön integroituminen, vuorovaikutus, yhteisöllisyys ja ilmapiiri), joihin rehtori omalla toiminnallaan pystyy vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemusten mukaan vaikuttamaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4670]