”ADHD on ehdoton voimavara, jonka avulla poraa kalliosta läpi muovilusikalla” : korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia ADHD:n vahvuuksista
Piirainen, Saana; Kemppainen, Sara (2024)
Piirainen, Saana
Kemppainen, Sara
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241217103729
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241217103729
Tiivistelmä
ADHD nähdään usein vain sen tuottamien haasteiden näkökulmasta. ADHD:hen liittyy kuitenkin paljon positiivisia piirteitä, jotka voidaan kokea vahvuuksina arjessa. Näitä vahvuuksia olisi tärkeää osata hyödyntää niin, että ne tukisivat toimintakykyä. ADHD:n diagnosoiminen ja tunnistaminen aikuisilla on tärkeää, minkä vuoksi myös heidän kokemuksiaan on nostettava esille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia omista vahvuuksistaan. Tutkimme vahvuuksien lisäksi lääkehoidon merkitystä sekä tilanteita, joissa vahvuudet voivat muuttua haasteiksi. Tutkimusaineistomme on narratiivinen ja se koostui yhdeksän korkeakouluopiskelijan tai jo opinnoista valmistuneen vastauksesta kirjoituspyyntöömme. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksesta nousi esiin yhteensä seitsemän kategoriaa, joista viisi on vahvuuksiin liittyvää kategoriaa. Niiden sisälle on yhdistetty samankaltaisia vahvuuksia. Näitä olivat: 1) luovuus, 2) sitkeys, periksiantamattomuus ja rohkeus, 3) hyperfokus, flow-tila, tehokkuus ja innostuneisuus, 4) laaja-ajattelukyky ja älykkyys, 5) ihmissuhdetaidot. Näiden lisäksi muita kategorioita olivat 6) lääkehoito sekä 7) vahvuuksien muuttuminen haasteiksi. Tutkimushenkilöt kokivat vahvuuksien esiintyvän yhdessä toisten kanssa ja vaikuttavan etenkin opintoihin positiivisesti. Lisäksi lääkehoidon koettiin suurimmaksi osaksi auttavan arjessa ja tukevan toimintakykyä. Korkeakouluopiskelijat kokivat vahvuuksien muuttuvan joissain tilanteissa negatiivisiksi aiheuttaen uupumista, kuormittavuutta ja ylisuorittamista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia omista vahvuuksistaan. Tutkimme vahvuuksien lisäksi lääkehoidon merkitystä sekä tilanteita, joissa vahvuudet voivat muuttua haasteiksi. Tutkimusaineistomme on narratiivinen ja se koostui yhdeksän korkeakouluopiskelijan tai jo opinnoista valmistuneen vastauksesta kirjoituspyyntöömme. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksesta nousi esiin yhteensä seitsemän kategoriaa, joista viisi on vahvuuksiin liittyvää kategoriaa. Niiden sisälle on yhdistetty samankaltaisia vahvuuksia. Näitä olivat: 1) luovuus, 2) sitkeys, periksiantamattomuus ja rohkeus, 3) hyperfokus, flow-tila, tehokkuus ja innostuneisuus, 4) laaja-ajattelukyky ja älykkyys, 5) ihmissuhdetaidot. Näiden lisäksi muita kategorioita olivat 6) lääkehoito sekä 7) vahvuuksien muuttuminen haasteiksi. Tutkimushenkilöt kokivat vahvuuksien esiintyvän yhdessä toisten kanssa ja vaikuttavan etenkin opintoihin positiivisesti. Lisäksi lääkehoidon koettiin suurimmaksi osaksi auttavan arjessa ja tukevan toimintakykyä. Korkeakouluopiskelijat kokivat vahvuuksien muuttuvan joissain tilanteissa negatiivisiksi aiheuttaen uupumista, kuormittavuutta ja ylisuorittamista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]