”Toki siellä on sitten niitä taitavia poikiakin, mutta tytöt jotenkin rokkaa”: Fenomeno-grafinen tutkimus peruskoulun ja lukion opettajien käsityksistä eri sukupuolten välisistä eroista ja niiden huomioimisesta musiikin opetuksessa.
Mäenranta, Emilia (2024)
Mäenranta, Emilia
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241217104022
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241217104022
Tiivistelmä
Sukupuolistereotypiat voivat vaikuttaa ihmisten toimintaan eri tilanteissa. Koulumaailmassa ennakkokäsitykset siitä, miten tietyn sukupuolen tulisi toimia vaikuttavat sekä oppilaiden että opettajien käsityksiin ja toimintaan. Musiikkikulttuuriin on juurtunut syvälle erilaisia sukupuolittuneita käytäntöjä, jotka heijastuvat musiikin opetukseen. Tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta siitä, miten eri sukupuolet työskentelevät musiikin tunneilla, jotta opettajat voisivat luoda musiikin opetuksesta tasa-arvoisempaa kaikille sukupuolille. Kun sukupuolten eroavaisuudet ovat tiedossa, niitä voi pyrkiä kaventamaan.
Tutkielman teoriaosuudessa perehdytään aiempiin tutkimuksiin musiikkikulttuurin suku-puolittuneista käytännöistä ja sukupuolen merkityksestä koulussa ja musiikin opetuksessa. Teoriaosuudessa käsitellään musiikkikulttuurin miesvaltaisuutta ja musiikin opetuksessa sukupuoli näyttäytyy muun muassa instrumentin valinnassa. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, ja aineisto koostui viiden opettajan haastatteluista ja se analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä analyysia.
Tutkimuksessa selvitettiin opettajien käsityksiä sukupuolten välisistä eroista musiikin opetuksessa, opettajien eri tapoja huomioida eri sukupuolet sekä opettajien käsityksiä musiikkikulttuurin sukupuolittuneista käytännöistä. Tutkimustulokset painottuvat käsityksiin sukupuolten välisistä eroista tuntityöskentelyssä ja -käyttäytymisessä. Tuloksista käy ilmi, että laulaminen ja tietyt soittimet ovat vielä hieman sukupuolittuneita. Tunti-työskentelyssä raportoitiin eroja osallistumisessa, suoriutumisessa sekä asennoitumisessa.
Opettajat pyrkivät erityisesti oppimateriaalien valinnalla sekä sukupuolineutraalimmilla sanavalinnoilla sukupuolten tasa-arvoon musiikin opetuksessa. Oppimateriaaleilla pyrit-tiin rikkomaan perinteisiä sukupuolistereotypioita ja näyttämään erilaisia esikuvia. Opettajat toivat ilmi samanlaisia sukupuolittuneita käytäntöjä musiikkikulttuurissa kuin mitä teoriassakin on esillä. Opettajien vastauksissa painottui musiikkialan miespainotteisuus sekä historian merkitys. Opettajat toivat esille myös eri tapoja, joilla sukupuolistereotypioita vahvistetaan musiikkikulttuurin parissa, kuten populaarimusiikin sanoituksilla.
Tutkielman teoriaosuudessa perehdytään aiempiin tutkimuksiin musiikkikulttuurin suku-puolittuneista käytännöistä ja sukupuolen merkityksestä koulussa ja musiikin opetuksessa. Teoriaosuudessa käsitellään musiikkikulttuurin miesvaltaisuutta ja musiikin opetuksessa sukupuoli näyttäytyy muun muassa instrumentin valinnassa. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, ja aineisto koostui viiden opettajan haastatteluista ja se analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä analyysia.
Tutkimuksessa selvitettiin opettajien käsityksiä sukupuolten välisistä eroista musiikin opetuksessa, opettajien eri tapoja huomioida eri sukupuolet sekä opettajien käsityksiä musiikkikulttuurin sukupuolittuneista käytännöistä. Tutkimustulokset painottuvat käsityksiin sukupuolten välisistä eroista tuntityöskentelyssä ja -käyttäytymisessä. Tuloksista käy ilmi, että laulaminen ja tietyt soittimet ovat vielä hieman sukupuolittuneita. Tunti-työskentelyssä raportoitiin eroja osallistumisessa, suoriutumisessa sekä asennoitumisessa.
Opettajat pyrkivät erityisesti oppimateriaalien valinnalla sekä sukupuolineutraalimmilla sanavalinnoilla sukupuolten tasa-arvoon musiikin opetuksessa. Oppimateriaaleilla pyrit-tiin rikkomaan perinteisiä sukupuolistereotypioita ja näyttämään erilaisia esikuvia. Opettajat toivat ilmi samanlaisia sukupuolittuneita käytäntöjä musiikkikulttuurissa kuin mitä teoriassakin on esillä. Opettajien vastauksissa painottui musiikkialan miespainotteisuus sekä historian merkitys. Opettajat toivat esille myös eri tapoja, joilla sukupuolistereotypioita vahvistetaan musiikkikulttuurin parissa, kuten populaarimusiikin sanoituksilla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]