Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kestävän kulutuksen identifikaatio retoriikan rakentajana : retoriset keinot kahdessa metsäyhtiön mainosvideossa

Gullsten, Maria (2024)

 
Avaa tiedosto
Gullsten_Maria.pdf (1.640Mt)
Lataukset: 


Gullsten, Maria
Lapin yliopisto
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241220106070
Tiivistelmä
Kestävyyssäädösten ja -direktiivien määrän kasvaessa myös yritysten viestintä kestävän kehityksen aiheista lisääntyy. Tämä tutkielma tarkastelee metsäteollisuuden kestävyyttä käsittelevien mainosvideoiden keskeisimpiä retorisia keinoja. Tarkoituksena on syventää ymmärrystä videoiden suostuttelukeinoista niin katsojille kuin vastuullisuusviestinnän suunnittelijoille sekä tarjota työkaluja mainoselokuvien tekijöille.

Tutkielman aineisto koostuu Metsä Groupin ja Stora Enson mainosvideoista, jotka on analysoitu mainoselokuvaan soveltuvassa audiovisuaalisen kerronnan ja retoriikan viitekehyksessä lähilukua hyödyntäen. Retoriikan teoriapohjana ovat Kenneth Burken identifikaatioteoria sekä George Lakoffin ja Mark Johnsonin metaforateoriat. Audiovisuaalisen kerronnan teoria kattaa elokuvan kerronnalliset ja ei-kerronnalliset muodot sekä mainoselokuvan tyylin.

Metodologia tuottaa useita erilaisia retorisia keinoja, jotka jakautuvat kolmeen eri pääkategoriaan. Konsubstantiaalinen metsäkerronta lähentää mainostajaa ja katsojaa korostamalla heidän yhteisiä arvojaan audiovisuaalisen kerronnan keinoin. Toiseksi yhtiöt rakentavat ympäristönsuojeluun liittyvän uuden puhujakategorian perinteisten rinnalle käyttämällä me-retoriikkaa. Kolmanneksi puun ympärille rakennetut metaforaverkostot konkretisoivat ja avaavat katsojalle monimutkaisia kestävän kehityksen käsitteitä, joita videoissa esiintyy runsaasti. Jokaisessa kategoriassa on paljon myös muita retorisia keinoja, jotka yhdessä pyrkivät vahvistamaan kestävän kulutuksen identifikaatiota.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4628]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste