Muistuttaa Morrisia – Tyylin suodattamisesta taiteellisessa tutkimuksessa
Fors, Axelina (2024)
Fors, Axelina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241220106259
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241220106259
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkimukseni tarkastelee tyylin suodattamista taiteellisen tutkimuksen keinoin. Tutkimukseni tavoitteena on lisätä ymmärrystä tyylin suodattamisen käsitteestä ja inspiraation roolista taiteellisessa prosessissa. Halusin luoda tutkimukseni avulla yhden esimerkin tyylin suodattamisesta, inspiroituen 1800-luvulla vaikuttaneen tekstiilitaiteilija William Morrisin tyylistä.
Tutkimukseni jakautuu tieteelliseen ja praktiseen osaan ja se mukailee pehmeää systeemianalyysiä. Tieteellisessä osassa avataan tekstiili- ja kuosisuunnittelun relevanttia tutkimushistoriaa, tyylin määrittelyä, nostalgiabuumia ja inspiraation, imitaation ja plagioinnin käsitteiden välisiä eroja. Tutkimuksessa perehdytään myös vaikutuksiin WIlliam Morrisin tyylin muodostumiseen ja tutkimuksen kannalta olennaisiin osiin taiteilijan elämästä. Morrisin tyyliä analysoidaan tutkimuksessa kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmin, jonka
avulla saavutetaan kokonaisvaltainen kuva Morrisin teosten toistuvista tyylillisistä piirteistä. Tutkimukseni praktinen osa auttaa ymmärtämään tyylin suodattamista käytännössä, siinä hyödynnän Morrisin tyylillisiä piirteitä omassa taiteellisessa produktiossani. Taiteellinen produktio ja samaan aikaan tehty prosessipäiväkirja toimivat tämän tutkimukseni osan aineistona.
Tutkimukseni pääasiallinen tulos oli lisääntynyt ymmärrys tyylin suodattamisesta käytännössä ja taiteellisen produktion kautta tuotettu tyylin suodattamisen esimerkki, yksi toimintamalli tutkimusongelmaan. Praktinen osa kirkasti ajatusta myös siitä, että suunnittelijan täytyy olla tietoinen inspiraation lähteistään. Havaitsin, miten tärkeää inspiroitumisen kannalta oli tutustua Morrisin omiin inspiraation lähteisiin taiteilijan tyylin taustalla. Tutkimukseni selvensi myös eroa inspiraation ja suoran jäljittelyn (imitaatio) välillä. Tutkimukseni osoittaa, että rehellinen inspiroituminen voi olla suunnittelijalle hyödyllinen taito, eikä sen merkitystä tule sivuuttaa.
Tutkimukseni jakautuu tieteelliseen ja praktiseen osaan ja se mukailee pehmeää systeemianalyysiä. Tieteellisessä osassa avataan tekstiili- ja kuosisuunnittelun relevanttia tutkimushistoriaa, tyylin määrittelyä, nostalgiabuumia ja inspiraation, imitaation ja plagioinnin käsitteiden välisiä eroja. Tutkimuksessa perehdytään myös vaikutuksiin WIlliam Morrisin tyylin muodostumiseen ja tutkimuksen kannalta olennaisiin osiin taiteilijan elämästä. Morrisin tyyliä analysoidaan tutkimuksessa kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmin, jonka
avulla saavutetaan kokonaisvaltainen kuva Morrisin teosten toistuvista tyylillisistä piirteistä. Tutkimukseni praktinen osa auttaa ymmärtämään tyylin suodattamista käytännössä, siinä hyödynnän Morrisin tyylillisiä piirteitä omassa taiteellisessa produktiossani. Taiteellinen produktio ja samaan aikaan tehty prosessipäiväkirja toimivat tämän tutkimukseni osan aineistona.
Tutkimukseni pääasiallinen tulos oli lisääntynyt ymmärrys tyylin suodattamisesta käytännössä ja taiteellisen produktion kautta tuotettu tyylin suodattamisen esimerkki, yksi toimintamalli tutkimusongelmaan. Praktinen osa kirkasti ajatusta myös siitä, että suunnittelijan täytyy olla tietoinen inspiraation lähteistään. Havaitsin, miten tärkeää inspiroitumisen kannalta oli tutustua Morrisin omiin inspiraation lähteisiin taiteilijan tyylin taustalla. Tutkimukseni selvensi myös eroa inspiraation ja suoran jäljittelyn (imitaatio) välillä. Tutkimukseni osoittaa, että rehellinen inspiroituminen voi olla suunnittelijalle hyödyllinen taito, eikä sen merkitystä tule sivuuttaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4510]