Kuinka edistää oppimista oppilasta ymmärtäen? : Narratiivinen tutkimus opettajan empatiasta opettaja-oppilasvuorovaikutuksessa
Kujala, Elina (2024)
Kujala, Elina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501031236
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501031236
Tiivistelmä
Opettajan työssä keskeistä on vuorovaikutus oppilaiden kanssa. Inklusiivisen kasvatuksen yleistyessä opettajan vuorovaikutukseen ja tunteisiin liittyvän osaamisen merkitys korostuu. Empatia on tärkeä tulevaisuudentaito erityisesti opettajan työssä, jossa kyky ymmärtää oppilaan tunteita on olennaista oppilaan tarpeisiin vastaamiseksi.
Tässä tutkimuksessa selvitin, miten luokanopettajat, erityisluokanopettajat ja opettajaopiskelijat näkevät opettajan empatian opettaja-oppilasvuorovaikutuksessa. Pyrkimykseni oli löytää uusia näkökulmia opettajan empatiaan narratiivista tutkimusta ja eläytymismenetelmää hyödyntämällä. Tutkimuksen aineisto koostui viidestätoista eläytymiskertomuksesta, joissa kuvattiin empaattista tai ei-empaattista opettajaa opettaja-oppilasvuorovaikutustilanteessa. Aineiston analysoin narratiivien analyysiä ja narratiivista analyysiä yhdistellen.
Opettajien ja opettajaopiskelijoiden kertomuksissa opettajan empatia kuvattiin ennen kaikkea tasapainotteluna tunnetyön ja opetusvelvollisuuden välillä. Opettajan empatian keskeisenä piirteenä pidettiin opettajan kykyä ymmärtää ja jakaa oppilaan tunteita. Opettajan empatia edisti opettaja-oppilasvuorovaikutuksessa positiivista ilmapiiriä ja oppilaslähtöisyyttä, ja se nähtiin merkityksellisenä opettajan kyvylle hyödyntää luokassa herääviä tunteita. Opettajien ja opettajaopiskelijoiden kertomukset korostavat ymmärrystä opettajan empatiasta osana opettajan ammatillista vuorovaikutusta ja nostavat esiin empatian merkityksen oppilaan oppimista tukevan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen ja oppimisympäristön rakentamisessa.
Tässä tutkimuksessa selvitin, miten luokanopettajat, erityisluokanopettajat ja opettajaopiskelijat näkevät opettajan empatian opettaja-oppilasvuorovaikutuksessa. Pyrkimykseni oli löytää uusia näkökulmia opettajan empatiaan narratiivista tutkimusta ja eläytymismenetelmää hyödyntämällä. Tutkimuksen aineisto koostui viidestätoista eläytymiskertomuksesta, joissa kuvattiin empaattista tai ei-empaattista opettajaa opettaja-oppilasvuorovaikutustilanteessa. Aineiston analysoin narratiivien analyysiä ja narratiivista analyysiä yhdistellen.
Opettajien ja opettajaopiskelijoiden kertomuksissa opettajan empatia kuvattiin ennen kaikkea tasapainotteluna tunnetyön ja opetusvelvollisuuden välillä. Opettajan empatian keskeisenä piirteenä pidettiin opettajan kykyä ymmärtää ja jakaa oppilaan tunteita. Opettajan empatia edisti opettaja-oppilasvuorovaikutuksessa positiivista ilmapiiriä ja oppilaslähtöisyyttä, ja se nähtiin merkityksellisenä opettajan kyvylle hyödyntää luokassa herääviä tunteita. Opettajien ja opettajaopiskelijoiden kertomukset korostavat ymmärrystä opettajan empatiasta osana opettajan ammatillista vuorovaikutusta ja nostavat esiin empatian merkityksen oppilaan oppimista tukevan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen ja oppimisympäristön rakentamisessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]