Kuvauksia kiusaamisesta : analyysi nuorten kokemasta kiusaamisesta ja sen seurauksista
Ruohonen, Iina (2024)
Ruohonen, Iina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501143639
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501143639
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on yhteiskunnallisesti merkittävä ongelma ja vakava uhka yksilön hyvin-voinnille. Kiusatuksi joutuneille on tyypillistä erilainen psyykkinen ja somaattinen oireilu. Erityisesti selvittämätön ja pitkittynyt koulukiusaaminen voi vaikuttaa suuresti kiusatun elä-mänkulkuun ja sen tiedetään olevan yksi yhteiskunnasta syrjäytymisen riskitekijöistä. Pro gradu -tutkielmani tarkasteli nuorten kokemuksia kohtaamastaan kiusaamisesta. Tutkiel-mani aineisto koostui yhdestätoista valmiista lyhytdokumentista ja haastatteluvideoista sekä yhdestä lyhytelokuvasta, joissa kiusatuksi joutuneet nuoret kertovat kokemuksistaan. Tut-kielmani tarkoituksena oli selvittää miten nuoret itse kuvaavat kiusaamista ja sen syitä, mil-laisia seurauksia kiusaamisella on heidän elämässään ollut sekä millaisia kokemuksia heillä on kiusaamiseen puuttumisesta ja siitä toipumisesta. Aineiston analyysimenetelmänä tutkiel-massa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimusaineisto teki näkyväksi, miten erilaisuus on ryhmässä tuotettua ja syy kiusata voi-daan löytää mistä tahansa ryhmän normeista poikkeavasta tekijästä. Aineisto osoitti myös, että kiusaamista harjoitetaan monissa muodoissa, usein yhtäaikaisesti. Sen ilmenemismuo-dot voivat olla henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Tutkimusaineiston perusteella on nähtävissä, että kiusaaminen aiheutti nuorille monenlaisia mielenterveydenhaasteita ja pahimmillaan ajoi yrittämään itsemurhaa. Kiusatuilla oli myös hyvin vaihtelevia kokemuksia kiusaamiseen puuttumisesta. Toipumista edistävinä tekijöinä he kuvasivat perheeltä ja ystäviltä saadun tuen sekä esimerkiksi musiikkiharrastuksen.
Tutkielmani tulokset vahvistavat käsitystä kiusaamisesta vallan käyttönä ja väkivaltana. Kiusaamisessa kiusatulle tuotetaan tietynlainen, häntä vahingoittava leima tai maine, joka eristää hänet yhteisöstä. Kiusaaja pyrkii määrittelemään kiusatun sosiaalisen paikan yhtei-sössä. Vuosia kestäneen henkisen alistamisen ja ulossulkemisen seuraukset ovat yhtä vaka-via, kuin fyysisen väkivallan jäljet.
Tutkimusaineisto teki näkyväksi, miten erilaisuus on ryhmässä tuotettua ja syy kiusata voi-daan löytää mistä tahansa ryhmän normeista poikkeavasta tekijästä. Aineisto osoitti myös, että kiusaamista harjoitetaan monissa muodoissa, usein yhtäaikaisesti. Sen ilmenemismuo-dot voivat olla henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Tutkimusaineiston perusteella on nähtävissä, että kiusaaminen aiheutti nuorille monenlaisia mielenterveydenhaasteita ja pahimmillaan ajoi yrittämään itsemurhaa. Kiusatuilla oli myös hyvin vaihtelevia kokemuksia kiusaamiseen puuttumisesta. Toipumista edistävinä tekijöinä he kuvasivat perheeltä ja ystäviltä saadun tuen sekä esimerkiksi musiikkiharrastuksen.
Tutkielmani tulokset vahvistavat käsitystä kiusaamisesta vallan käyttönä ja väkivaltana. Kiusaamisessa kiusatulle tuotetaan tietynlainen, häntä vahingoittava leima tai maine, joka eristää hänet yhteisöstä. Kiusaaja pyrkii määrittelemään kiusatun sosiaalisen paikan yhtei-sössä. Vuosia kestäneen henkisen alistamisen ja ulossulkemisen seuraukset ovat yhtä vaka-via, kuin fyysisen väkivallan jäljet.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4517]