Revontulia valomaalaten. Taideperustainen toimintatutkimus valomaalauspajasta tiedekeskuksessa.
Kemppainen, Mira (2025)
Kemppainen, Mira
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501164095
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501164095
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkielmassani tarkastelin valomaalausta hyödyntävän taidepajan suunnittelua, toteutusta ja sen synnyttämiä oppimiskokemuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata kahteen tutkimuskysymykseen: Miten suunnitella ja toteuttaa valomaalausta hyödyntävä paja? ja Millaista oppimista valomaalauspaja tuotti? Tutkimus toteutettiin neljässä eri luokkaryhmässä, jotka koostuivat Rovaniemellä Arktisessa tiedekeskuksessa vierailleista 1.–4.-luokkalaisista oppilaista, mukaan lukien yleisopetuksen ja erityisentuen ryhmiä. Tutkimukseni toteutettiin taideperustaisena toimintatutkimuksena, ja aineistoni koostui valomaalauspajojen aikana syntyneistä havaintomuistiinpanoista, teoksista sekä taidepajojen jälkeen järjestetyistä ryhmähaastatteluista, joita kutsuin tutkimuksessani teoskatselmuksiksi. Tämä aineisto toimi reflektioaineistona, jonka avulla arvioin toiminnan onnistumista, tunnistin kehittämistarpeita ja muokkasin seuraavia kehittämistoimenpiteitä (Jokela & Huhmarniemi, 2020, 52). Lisäksi osallistujien kokemukset, käsitykset ja niiden analysointi olivat kehittämistyössä tärkeitä erityisesti tarkastellessa teoskatselmuksista noussutta aineistoa.
Tulokset osoittivat, että valomaalauspaja tarjosi monipuolisia oppimisen tapoja, jotka ulottuivat perinteisen koulumaailman ulkopuolelle. Tutkimuksen aineistosta nousivat esille kolme teemaa, jotka olivat kokemuksellinen, osallistava, itsetuntoa ja osaamista vahvistava oppiminen, jotka yhdistyivät valomaalaukseen. Itsetuntoa ja osaamista vahvistava oppiminen nousi analyysissä merkittävimmäksi oppimisen osa-alueeksi, sillä osallistujat kokivat onnistumisen ja osaamisen tunteita, jotka tukivat heidän itsetuntoaan ja aktiivisuuttaan oppimisprosessissa. Kokemuksellinen ja osallistava oppiminen puolestaan ilmensivät pajan tarjoamaa vuorovaikutteista ja osallistavaa oppimisympäristöä, jossa oppilaat pystyivät jakamaan kokemuksiaan ja toimimaan yhdessä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että valomaalauspaja oli pedagogisesti tehokas tapa yhdistää luovuus, osallistuminen ja kokemuksellinen oppiminen. Se tarjosi mahdollisuuksia yksilöllisten ja yhteisöllisten oppimiskokemusten rakentamiseen, mikä tuki erityisesti niitä oppijoita, jotka hyötyvät toiminnallisista ja visuaalisista oppimismenetelmistä. Tämä tutkielma korosti, että taidepedagogisilla menetelmillä, kuten valomaalauksella, voidaan edistää oppilaiden minäpystyvyyttä ja osallisuutta. Tulokset osoittivat, että tällaiset toiminnalliset ja elämykselliset oppimisympäristöt voivat monipuolistaa kouluopetusta ja tarjota merkityksellisiä oppimiskokemuksia erilaisille oppijaryhmille.
Tulokset osoittivat, että valomaalauspaja tarjosi monipuolisia oppimisen tapoja, jotka ulottuivat perinteisen koulumaailman ulkopuolelle. Tutkimuksen aineistosta nousivat esille kolme teemaa, jotka olivat kokemuksellinen, osallistava, itsetuntoa ja osaamista vahvistava oppiminen, jotka yhdistyivät valomaalaukseen. Itsetuntoa ja osaamista vahvistava oppiminen nousi analyysissä merkittävimmäksi oppimisen osa-alueeksi, sillä osallistujat kokivat onnistumisen ja osaamisen tunteita, jotka tukivat heidän itsetuntoaan ja aktiivisuuttaan oppimisprosessissa. Kokemuksellinen ja osallistava oppiminen puolestaan ilmensivät pajan tarjoamaa vuorovaikutteista ja osallistavaa oppimisympäristöä, jossa oppilaat pystyivät jakamaan kokemuksiaan ja toimimaan yhdessä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että valomaalauspaja oli pedagogisesti tehokas tapa yhdistää luovuus, osallistuminen ja kokemuksellinen oppiminen. Se tarjosi mahdollisuuksia yksilöllisten ja yhteisöllisten oppimiskokemusten rakentamiseen, mikä tuki erityisesti niitä oppijoita, jotka hyötyvät toiminnallisista ja visuaalisista oppimismenetelmistä. Tämä tutkielma korosti, että taidepedagogisilla menetelmillä, kuten valomaalauksella, voidaan edistää oppilaiden minäpystyvyyttä ja osallisuutta. Tulokset osoittivat, että tällaiset toiminnalliset ja elämykselliset oppimisympäristöt voivat monipuolistaa kouluopetusta ja tarjota merkityksellisiä oppimiskokemuksia erilaisille oppijaryhmille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4517]