”Toivottomuus olikin yhtäkkiä pois” Työntekijöiden näkemyksiä sosiaalityön paikasta moniammatillisessa kouluväkivallan ehkäisyssä
Niini, Sanna-Maaria; Niinistö, Hanna (2025)
Niini, Sanna-Maaria
Niinistö, Hanna
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502018642
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502018642
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimustehtävänä oli selvittää sosiaalityön paikkaa moniammatillisesti toteutetussa ja yhteisöön kohdennetussa kouluväkivallan ehkäisyssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Aineistona toimi moniammatillisesti toimineiden työntekijöiden ryhmähaastattelut. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen haastateltavaa. Haastateltavat olivat olleet mukana kouluväkivallan ehkäisyyn tähdänneessä toiminnassa kevään 2024 aikana. Kouluväkivallan ehkäisyyn tähdännyt työ liittyi Lapsen ja nuoren väkivallaton koulu ja arki -hankkeeseen ja kohdistui kahteen koululuokkaan yhteisöinä. Myös työn suunnittelussa ja tukemisessa hyödynnettiin moniammatillisuutta. Tutkimukseen osallistuneet työntekijät löytyivät hankkeessa toimineen hanketyöntekijän avustuksella.
Aineiston perusteella työntekijöillä on paljon positiivia kokemuksia moniammatillisuudesta kouluväkivallan yhteisöllisen ehkäisyn kontekstissa. Myönteiset kokemukset liittyvät yhteisen päämäärän asettamiseen, ilmiöön liittyvän tiedon jakamiseen ja eri ammattikuntien työn parempaan tuntemiseen, josta nähdään olevan hyötyä myös muiden aihepiirien kanssa työskenneltäessä. Myös työn kouluväkivallan ehkäisytyön kuormittavuuteen liittyen, moniammatillisuudella oli positiivisia vaikutuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalityö näyttäytyy, koulun sosiaalityötä lukuun ottamatta, näkymättömänä kouluväkivallan ehkäisyn käytännön työssä. Sosiaalityön ammattilaisilla nähdään olevan omaa ammatillisuuteen liittyvää osaamista, jota voidaan hyödyntää moniammatillisesti toteutettavassa kouluväkivallan ehkäisytyössä. Sosiaalityön ammattilaisilla nähdään olevan tarpeellista tietoa ilmiöön liittyen, mutta myös kykyä kokonaisvaltaisen ja systeemisen näkökulman esiintuomiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Aineistona toimi moniammatillisesti toimineiden työntekijöiden ryhmähaastattelut. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen haastateltavaa. Haastateltavat olivat olleet mukana kouluväkivallan ehkäisyyn tähdänneessä toiminnassa kevään 2024 aikana. Kouluväkivallan ehkäisyyn tähdännyt työ liittyi Lapsen ja nuoren väkivallaton koulu ja arki -hankkeeseen ja kohdistui kahteen koululuokkaan yhteisöinä. Myös työn suunnittelussa ja tukemisessa hyödynnettiin moniammatillisuutta. Tutkimukseen osallistuneet työntekijät löytyivät hankkeessa toimineen hanketyöntekijän avustuksella.
Aineiston perusteella työntekijöillä on paljon positiivia kokemuksia moniammatillisuudesta kouluväkivallan yhteisöllisen ehkäisyn kontekstissa. Myönteiset kokemukset liittyvät yhteisen päämäärän asettamiseen, ilmiöön liittyvän tiedon jakamiseen ja eri ammattikuntien työn parempaan tuntemiseen, josta nähdään olevan hyötyä myös muiden aihepiirien kanssa työskenneltäessä. Myös työn kouluväkivallan ehkäisytyön kuormittavuuteen liittyen, moniammatillisuudella oli positiivisia vaikutuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalityö näyttäytyy, koulun sosiaalityötä lukuun ottamatta, näkymättömänä kouluväkivallan ehkäisyn käytännön työssä. Sosiaalityön ammattilaisilla nähdään olevan omaa ammatillisuuteen liittyvää osaamista, jota voidaan hyödyntää moniammatillisesti toteutettavassa kouluväkivallan ehkäisytyössä. Sosiaalityön ammattilaisilla nähdään olevan tarpeellista tietoa ilmiöön liittyen, mutta myös kykyä kokonaisvaltaisen ja systeemisen näkökulman esiintuomiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4517]