Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nao-robottien hyödyntäminen suomalaisissa ammatillisissa oppilaitoksissa : fenomenografinen tutkimus

Kouri, Kati Susanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Kouri_Kati Susanna.pdf (901.5Kt)
Lataukset: 


Kouri, Kati Susanna
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022013165
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella ja ymmärtää, miten Nao-robotteja hyödynnetään suomalaisissa ammatillisissa oppilaitoksissa. Tutkimus edustaa fenomenografista tapaustutkimusta, jossa tutkimuskohteena ovat Nao-robotteja käyttävien henkilöiden kokemukset ja käsitykset siitä, miten Nao-robotteja hyödynnetään suomalaisissa toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa sekä miten Nao-robottia hyödynnetään osana oppimisprosessia.

Tutkimusaineiston muodostivat toukokuun ja marraskuun 2023 välillä toteutetut tutkimushenkilöiden henkilökohtaiset teemahaastattelut. Tutkimukseen osallistui kymmenen suomalaisissa ammatillisissa oppilaitoksissa Nao-robottien kanssa työskentelevää henkilöä eri puolilta Suomea. Haastatteluun valikoitui kustakin oppilaitoksesta henkilöt, joilla oli mahdollisimman paljon tietoa ja kokemusta aiheesta. Tutkimukselle asetettiin kaksi tutkimuskysymystä: 1. Miten Nao-robotteja hyödynnetään suomalaisissa ammatillisissa oppilaitoksissa Nao-robotteja käyttävien henkilöiden käsitysten ja kokemusten mukaan? sekä 2. Miten Nao-robottia hyödynnetään osana oppimisprosessia Nao-robotteja käyttävien henkilöiden käsitysten ja kokemusten mukaan? Kysymyksiin vastattiin analysoimalla Nao-robotteja käyttävien henkilöiden kokemuksia ja käsityksiä. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on Nao-humanoidirobotti, Elias Robot -sovellus sekä robottiavusteisen oppimisen taustalla olevat oppimiskäsitykset.

Analyysin pohjalta rakensin kuvauskategoriat, jotka muodostavat tutkimukseni tulokset. Haastateltavat kuvaavat käsityksiään Nao-robotin hyödyntämisestä suomalaisissa ammatillisen toisen asteen oppilaitoksissa. Haastateltavien käsityksistä muodostui neljä kuvauskategoriaa. Nao-robotteja käyttävien henkilöiden käsitysten ja kokemusten mukaan Nao-robottia hyödynnettiin ammatillisissa oppilaitoksissa markkinointiin ja esittelyyn, opetukseen ja harjoitteluun, asiakaspalveluun ja luennointiin sekä lisäksi Nao-robotti toimi viihdyttäjänä ja ohjaajana. Nao-robottia käyttävien henkilöiden käsitysten ja kokemusten mukaan robotin hyödyntämisestä osana oppimisprosessia muodostui viisi kuvauskategoriaa. Nao-robotti voi toimia oppimisen ja vuorovaikutuksen tukijana sekä vaikuttaa myönteisesti oppijan tunteisiin ja motivaatioon. Robotti voi osoittaa onnistumista palkitsemalla opiskelijan onnistumisen harjoituksen päätteeksi antamalla positiivista palautetta sanallisesti tai liikkeen avulla. Nao-robottia käyttävien henkilöiden käsitysten ja kokemusten mukaan robottiavusteisessa oppimisessa kertaaminen on keskeinen tapa tukea oppijan oppimista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4596]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste