Suhdeperusteinen työote lastensuojelun sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutuksen toimintamallina
Helmejoki, Taina (2025)
Helmejoki, Taina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022814942
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022814942
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, mitä asioita kokemusasiantuntijat nostavat esille keskustellessaan suhdeperusteisen työotteen toteutumiseen vaikuttavista tekijöistä lastensuojelun asiakkaan ja sosiaalityöntekijän välisessä vuorovaikutuksessa.
Tutkimuksen lähtökohtina ovat suhdeperusteisuus asiakastyössä ja asiakassuhteen muodostuminen sosiaalityössä. Suhdeperusteisuutta tarkastellaan suhdeperusteisen työotteen ja systeemisen toimintamallin kautta. Asiakassuhteen muodostumista tarkastellaan asiakaslähtöisyyden, kohtaavan vuorovaikutuksen sekä asiakkaan ja sosiaalityöntekijän yhteistyön edellytysten kautta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus ja tutkimuksen analyysitapa on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistona on vuosina 2021–2022 toteutettu Lastensuojelu lapsen etuna -tutkimushanke, jonka tavoitteena oli selvittää lapsen tilanteeseen liittyvää tietoa, tulkintoja ja ymmärrystä lastensuojelutarvetta arvioitaessa. Haastatteluaineiston haastattelurungosta tutkimuksen kohteeksi valikoitui lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden tuottamat ajatukset liittyen sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen asiakassuhteen ja vuorovaikutussuhteen muodostumiseen.
Tutkielman tulosten mukaan suhdeperusteinen työote edellyttää hyvän asiakassuhteen luomista sekä toimivaa vuorovaikutusta asiakkaan ja sosiaalityöntekijän kesken. Asiakassuhteen luomisessa kokemusasiantuntijat näkivät tärkeinä asioina, että asiakas kohdataan aidosti ja sosiaalityöntekijällä on taito lukea ihmistä. Asiakas tulee myös huomioida yksilöllisesti. Kokemusasiantuntijoiden mielestä on tärkeätä, että asiakasta kuullaan ja kohtaamisessa luodaan turvallinen tila. Asiakkaan ja sosiaalityöntekijän välisessä toimivassa vuorovaikutussuhteessa kokemusasiantuntijoiden mielestä merkityksellisiä asioita ovat molemminpuolinen luottamus, läsnäolo asiakastilanteessa, asiakkaan ymmärtäminen sekä asiakkaan osallisuuden mahdollistaminen.
Tutkimuksen lähtökohtina ovat suhdeperusteisuus asiakastyössä ja asiakassuhteen muodostuminen sosiaalityössä. Suhdeperusteisuutta tarkastellaan suhdeperusteisen työotteen ja systeemisen toimintamallin kautta. Asiakassuhteen muodostumista tarkastellaan asiakaslähtöisyyden, kohtaavan vuorovaikutuksen sekä asiakkaan ja sosiaalityöntekijän yhteistyön edellytysten kautta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus ja tutkimuksen analyysitapa on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistona on vuosina 2021–2022 toteutettu Lastensuojelu lapsen etuna -tutkimushanke, jonka tavoitteena oli selvittää lapsen tilanteeseen liittyvää tietoa, tulkintoja ja ymmärrystä lastensuojelutarvetta arvioitaessa. Haastatteluaineiston haastattelurungosta tutkimuksen kohteeksi valikoitui lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden tuottamat ajatukset liittyen sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen asiakassuhteen ja vuorovaikutussuhteen muodostumiseen.
Tutkielman tulosten mukaan suhdeperusteinen työote edellyttää hyvän asiakassuhteen luomista sekä toimivaa vuorovaikutusta asiakkaan ja sosiaalityöntekijän kesken. Asiakassuhteen luomisessa kokemusasiantuntijat näkivät tärkeinä asioina, että asiakas kohdataan aidosti ja sosiaalityöntekijällä on taito lukea ihmistä. Asiakas tulee myös huomioida yksilöllisesti. Kokemusasiantuntijoiden mielestä on tärkeätä, että asiakasta kuullaan ja kohtaamisessa luodaan turvallinen tila. Asiakkaan ja sosiaalityöntekijän välisessä toimivassa vuorovaikutussuhteessa kokemusasiantuntijoiden mielestä merkityksellisiä asioita ovat molemminpuolinen luottamus, läsnäolo asiakastilanteessa, asiakkaan ymmärtäminen sekä asiakkaan osallisuuden mahdollistaminen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]