Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Maapallo pelissä Koulun ulkopuolisen oppimisympäristön vaikuttavuuden tarkastelua luokanopettajien ajatuksiin ja opetuskäytänteisiin

Fisk, Maria (2024)

 
Avaa tiedosto
Fisk_Maria .pdf (1.555Mt)
Lataukset: 


Fisk, Maria
Lapin yliopisto
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718173
Tiivistelmä
Perusopetus laajenee opettajajohtoisesta luokkahuoneopetuksesta koulun ulkopuolisiin oppimisympäristöihin ja laaja-alainen osaaminen korostuu yhä enemmän uusissa opetussuunnitelmissa. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avataan perusopetuksen laajenemista koulujen ulkopuolisiin oppimisympäristöihin, sekä laaja-alaista osaamista ja sen kehittämistä peruskoulussa. Teoreettisessa viitekehyksessä myös käsitellään luokanopettajien valmiuksia laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä, sekä sitä, miten näitä valmiuksia voitaisiin vahvistaa.

Tutkielmassa esitellään Jyväskylän taidemuseoon suunniteltu Maapallo pelissä -näyttelykokonaisuus, sekä siihen suunnitellut Jyväskylän kuudesluokkalaisille suunnatut työpajat. Tätä tiede- ja taideprojektia voidaan pitää monialaisena oppimisympäristönä ja samalla pyrkimyksenä vastaamaan peruskoulun kehityssuuntaan koulun ulkopuolisten toimijoiden taholta. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen pohjalta esitetään, että luokanopettajien valmiuksia laaja-alaisen osaamisen kehittämiselle voitaisiin vahvistaa monialaisiin oppimisympäristöihin liittyvien esimerkkien avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisena Maapallo pelissä -näyttelyvierailulle osallistuneet luokanopettajat kokivat vierailun.

Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kyselytutkimuksena. Aineiston keräämiseen hyödynnettiin Microsoft Forms -ohjelmassa laadittua kyselylomaketta, johon vastasi yhteensä 16 luokanopetta- jaa. Vastauksia analysoitiin sekä määrällisen analyysin että teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keioin. Tutkimus osoitti, että näyttelyn koettiin tarjoavan vaihtelua koulupäiviin, inspiroivana ja osana laaja-alaisen kestävyyskasvatuksen suunnittelua. Näyttelyvierailulla ei tutkimuksen mukaan kuitenkaan ollut opettajien mielestä lainkaan, tai sillä oli vain vähän vaikutusta heidän luokkahuoneopetukseensa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4601]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste