Maapallo pelissä Koulun ulkopuolisen oppimisympäristön vaikuttavuuden tarkastelua luokanopettajien ajatuksiin ja opetuskäytänteisiin
Fisk, Maria (2024)
Fisk, Maria
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718173
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718173
Tiivistelmä
Perusopetus laajenee opettajajohtoisesta luokkahuoneopetuksesta koulun ulkopuolisiin oppimisympäristöihin ja laaja-alainen osaaminen korostuu yhä enemmän uusissa opetussuunnitelmissa. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avataan perusopetuksen laajenemista koulujen ulkopuolisiin oppimisympäristöihin, sekä laaja-alaista osaamista ja sen kehittämistä peruskoulussa. Teoreettisessa viitekehyksessä myös käsitellään luokanopettajien valmiuksia laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä, sekä sitä, miten näitä valmiuksia voitaisiin vahvistaa.
Tutkielmassa esitellään Jyväskylän taidemuseoon suunniteltu Maapallo pelissä -näyttelykokonaisuus, sekä siihen suunnitellut Jyväskylän kuudesluokkalaisille suunnatut työpajat. Tätä tiede- ja taideprojektia voidaan pitää monialaisena oppimisympäristönä ja samalla pyrkimyksenä vastaamaan peruskoulun kehityssuuntaan koulun ulkopuolisten toimijoiden taholta. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen pohjalta esitetään, että luokanopettajien valmiuksia laaja-alaisen osaamisen kehittämiselle voitaisiin vahvistaa monialaisiin oppimisympäristöihin liittyvien esimerkkien avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisena Maapallo pelissä -näyttelyvierailulle osallistuneet luokanopettajat kokivat vierailun.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kyselytutkimuksena. Aineiston keräämiseen hyödynnettiin Microsoft Forms -ohjelmassa laadittua kyselylomaketta, johon vastasi yhteensä 16 luokanopetta- jaa. Vastauksia analysoitiin sekä määrällisen analyysin että teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keioin. Tutkimus osoitti, että näyttelyn koettiin tarjoavan vaihtelua koulupäiviin, inspiroivana ja osana laaja-alaisen kestävyyskasvatuksen suunnittelua. Näyttelyvierailulla ei tutkimuksen mukaan kuitenkaan ollut opettajien mielestä lainkaan, tai sillä oli vain vähän vaikutusta heidän luokkahuoneopetukseensa.
Tutkielmassa esitellään Jyväskylän taidemuseoon suunniteltu Maapallo pelissä -näyttelykokonaisuus, sekä siihen suunnitellut Jyväskylän kuudesluokkalaisille suunnatut työpajat. Tätä tiede- ja taideprojektia voidaan pitää monialaisena oppimisympäristönä ja samalla pyrkimyksenä vastaamaan peruskoulun kehityssuuntaan koulun ulkopuolisten toimijoiden taholta. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen pohjalta esitetään, että luokanopettajien valmiuksia laaja-alaisen osaamisen kehittämiselle voitaisiin vahvistaa monialaisiin oppimisympäristöihin liittyvien esimerkkien avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisena Maapallo pelissä -näyttelyvierailulle osallistuneet luokanopettajat kokivat vierailun.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kyselytutkimuksena. Aineiston keräämiseen hyödynnettiin Microsoft Forms -ohjelmassa laadittua kyselylomaketta, johon vastasi yhteensä 16 luokanopetta- jaa. Vastauksia analysoitiin sekä määrällisen analyysin että teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keioin. Tutkimus osoitti, että näyttelyn koettiin tarjoavan vaihtelua koulupäiviin, inspiroivana ja osana laaja-alaisen kestävyyskasvatuksen suunnittelua. Näyttelyvierailulla ei tutkimuksen mukaan kuitenkaan ollut opettajien mielestä lainkaan, tai sillä oli vain vähän vaikutusta heidän luokkahuoneopetukseensa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]