Narratiivinen tutkielma peruskoulun 9.- luokkalaisten tulevaisuusorientaatioista
Kunnari-Rapakko, Sani (2025)
Kunnari-Rapakko, Sani
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019502
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019502
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastelin peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten tulevaisuusorientaa-tioita. Tämä teema on erityisen ajankohtainen, sillä nuoret ovat siirtymässä täysi-ikäisyyteen ja tekevät tärkeitä elämänvalintoja, jotka vaikuttavat heidän tulevaisuuteensa. Tutkielmani on narratiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin toukokuussa 2024 ja se koostui 35 nuoren kirjoittamista fiktiivisistä kirjoitelmista. Analyysimetodeina käytin teemoittelua, tyypittelyä ja juonirakenneanalyysiä.
Kirjoitelmista saadut tulokset vastasivat tutkimuskysymykseen Millaisista tulevaisuusorien-taatioista nuoret kertovat fiktiivisissä elämäkerroissa? Kirjoitelmista nousi esille monenlaisia tulevaisuuden haaveita ja suunnitelmia. Aineistoista nousi esiin kolme keskeistä teemaa: perhe, koulutus ja työ. Nämä teemat olivat eniten arvostettuja nuorten kirjoitelmissa, huoli-matta siitä, että teemojen sisällä ilmeni eroavaisuuksia. Tutkimuksessa esiintyi neljä eri tyyppitarinaa: tavanomaisten tyyppitarinat, haaveilijoiden tyyppitarinat, sinnikkäiden tyyp-pitarinat ja omanlaisten tyyppitarinat.
Tutkimuksen perusteella nuoret suhtautuivat tulevaisuuteensa pääosin myönteisesti. Heidän tulevaisuudenodotuksensa olivat enimmäkseen positiivisia ja luottavaisia, mikä heijasti nuorten optimistista suhtautumista elämään ja tulevaisuuteen.
Kirjoitelmista saadut tulokset vastasivat tutkimuskysymykseen Millaisista tulevaisuusorien-taatioista nuoret kertovat fiktiivisissä elämäkerroissa? Kirjoitelmista nousi esille monenlaisia tulevaisuuden haaveita ja suunnitelmia. Aineistoista nousi esiin kolme keskeistä teemaa: perhe, koulutus ja työ. Nämä teemat olivat eniten arvostettuja nuorten kirjoitelmissa, huoli-matta siitä, että teemojen sisällä ilmeni eroavaisuuksia. Tutkimuksessa esiintyi neljä eri tyyppitarinaa: tavanomaisten tyyppitarinat, haaveilijoiden tyyppitarinat, sinnikkäiden tyyp-pitarinat ja omanlaisten tyyppitarinat.
Tutkimuksen perusteella nuoret suhtautuivat tulevaisuuteensa pääosin myönteisesti. Heidän tulevaisuudenodotuksensa olivat enimmäkseen positiivisia ja luottavaisia, mikä heijasti nuorten optimistista suhtautumista elämään ja tulevaisuuteen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4660]