Toiminnalliset opetusmenetelmät englannin kielen alkuopetuksessa
Uuskartano, Riku (2025)
Uuskartano, Riku
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032120075
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032120075
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä luokan- ja kieltenopettajat käyttävät englannin kielen alkuopetuksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää perusteluja niiden käytölle. Vieraita A1-kieliä on opetettu vasta vuodesta 2020 lähtien, joten tutkimusaihe on ajankohtainen. Tutkielma on laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui 15 luokan- tai kieltenopettajaa, jotka opettavat englannin kieltä alkuopetuksessa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten mukaan toiminnallisia opetusmenetelmiä käytetään lisäämään oppilaan aktiivisuutta oppijana sekä lisäämään oppilaan fyysistä toimintaa ja kehollisia menetelmiä. Tutkimuksen keskiössä ovat yleisimmät toiminnalliset opetusmenetelmät, joita ovat pelit, leikit, liikunta ja keholliset menetelmät, draama sekä laulut. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät pelejä ja leikkejä sekä lauluja englannin kielen alkuopetuksessa. Myös fyysistä toimintaa ja kehollisia menetelmiä hyödynnetään yhtä opettajaa lukuun ottamatta. Draamaa hyödynnetään vähiten ja peräti kuusi tutkimukseen osallistunutta opettajaa kertoi, etteivät käytä sitä opetuksessaan. Toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä perustellaan pääasiassa motivaation ja ilmaisurohkeuden lisäämisellä sekä oppimiseen liittyvien ominaisuuksien, kuten muistin, vahvistamisella. Tulosten mukaan toiminnallista opetusta järjestetään erilaisissa oppimisympäristöissä, joiden koetaan tukevan oppilaiden motivaatiota ja oppimista.
Merkittävänä havaintona tutkimuksessa nousi esiin motivaation merkitys englannin kielen alkuopetuksessa ja sen lisääminen toiminnallisilla menetelmillä. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä ja motivaatiolla koettiin olevan suuri merkitys muun muassa oppimisen mielekkyyden kannalta. Tutkimustulokset antavat tärkeää näyttöä toiminnallisten opetusmenetelmien hyödyistä varhennetussa kielenopetuksessa.
Tutkimustulosten mukaan toiminnallisia opetusmenetelmiä käytetään lisäämään oppilaan aktiivisuutta oppijana sekä lisäämään oppilaan fyysistä toimintaa ja kehollisia menetelmiä. Tutkimuksen keskiössä ovat yleisimmät toiminnalliset opetusmenetelmät, joita ovat pelit, leikit, liikunta ja keholliset menetelmät, draama sekä laulut. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät pelejä ja leikkejä sekä lauluja englannin kielen alkuopetuksessa. Myös fyysistä toimintaa ja kehollisia menetelmiä hyödynnetään yhtä opettajaa lukuun ottamatta. Draamaa hyödynnetään vähiten ja peräti kuusi tutkimukseen osallistunutta opettajaa kertoi, etteivät käytä sitä opetuksessaan. Toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä perustellaan pääasiassa motivaation ja ilmaisurohkeuden lisäämisellä sekä oppimiseen liittyvien ominaisuuksien, kuten muistin, vahvistamisella. Tulosten mukaan toiminnallista opetusta järjestetään erilaisissa oppimisympäristöissä, joiden koetaan tukevan oppilaiden motivaatiota ja oppimista.
Merkittävänä havaintona tutkimuksessa nousi esiin motivaation merkitys englannin kielen alkuopetuksessa ja sen lisääminen toiminnallisilla menetelmillä. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä ja motivaatiolla koettiin olevan suuri merkitys muun muassa oppimisen mielekkyyden kannalta. Tutkimustulokset antavat tärkeää näyttöä toiminnallisten opetusmenetelmien hyödyistä varhennetussa kielenopetuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4661]