Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Se on luonnollinen osa meidän vuorovaikutusta.” Fyysisen kosketuksen merkitykset erityisopettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa

Raappana, Marielle (2025)

 
Avaa tiedosto
Raappana_Marielle.pdf (516.1Kt)
Lataukset: 


Raappana, Marielle
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032120116
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä fyysinen kosketus saa erityisluokanopettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Halusin syventää ymmärrystä erityisesti siitä, millaisia muotoja kosketus saa, miten opettajat itse perustelevat sen käyttöä ja millaiset tekijät ohjaavat kosketuksen käyttämistä. Tavoitteenani oli ennen kaikkea tehdä kosketusta näkyvämmäksi ja ymmärrettävämmäksi ilmiöksi osana erityisluokanopettajan työtä sen ollessa kiinteä osa ihmisten välistä vuorovaikutusta. Keräsin tutkimukseen aineiston syksyllä 2024 haastattelemalla kuutta erityisluokanopettajaa. Toteutin aineistonanalyysin teoriaohjaavalla analyysilla. Tutkimukseni kiinnittyy fenomenologis hermeneuttiseen lähestymistapaan, joka korostaa kokemusten merkitysten ymmärtämistä ja tulkintaa.

Tutkimuksen tulokset jakautuvat kolmeen pääkategoriaan, joita ovat kosketuksen kasvatukselliset, sosiaaliset ja kulttuuriset merkitykset. Kosketuksen kasvatukselliset merkitykset viittaavat opettajan rooliin kasvattajana ja ohjaajana. Kosketuksella on myös sosiaalisia merkityksiä, joita ilmenee mm. opettajan tarjoamassa huomiossa, toiminnanohjauksessa sekä vuorovaikutuksen tukemisessa. Kosketuksen käyttöä ohjaavat niin ikään kulttuuriset tekijät, joista muotoutui kolmas pääkategoria. Opettajien mukaan kosketuksen käyttöä ohjaavia tekijöitä ovat esimerkiksi opettajan sukupuoli ja ammatillinen asema sekä oppilaan ikä.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kosketus on olennainen osa erityisluokanopettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Se toimii pedagogisena välineenä kasvatuksellisten tavoitteiden saavuttamisessa, mutta samalla se on moniulotteinen ja sensitiivisyyttä vaativa ilmiö. Kosketuksen tarkoituksenmukaisempi ja eettinen käyttö edellyttää sen tunnistamista osana opettajan työtä. Aiheen käsittely osana opettajankoulutusta tai jatkokoulutuksia voisi vahvistaa opettajien pedagogista osaamista ja ammattitaitoa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4604]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste